Terugblik op de reis naar Santiago de Compostela

27 juni 2013 - Echt, Nederland

Terugblik op mijn reis naar Santiago de Compostela.

Terug in Nederland hebben we de eerste dagen veel bezoek gehad van familie, vrienden,  buren en bekenden. Bijzonder leuk was het fietsje en karretje dat Mien gemaakt had van ijzerdraad.

Als ik terug denk met welke intentie ik aan de reis begonnen was:  geen dagplanningen maar kijken hoe de dag verloopt, moet ik zeggen dat dit zeer goed bevallen is. Als dit is wat men noemt “het hoofd leegmaken”, kan ik zeggen dat me dit 100% gelukt is. Terug in Nederland heb ik direct gezegd dat ik nog wel eens naar Santiago de Compostela wil gaan, maar dan wel wandelend. Dit geeft aan dat de reis me beslist niet is tegengevallen, maar dat je al wandelend nóg meer contacten legt met andere pelgrims.

Wat zijn mijn positieve  gedachten als ik terugkijk op de reis:

v  De mooie natuur in Frankrijk

v  De prachtige fietsroute Vélodyséé in Zuid-Frankrijk

v  De mooie route van de Camino langs de kust van Noord-Spanje

v  De klimmetjes van de heuvels in Frankrijk en Spanje die me 100% zijn meegevallen

v  De rust op het kerkhof in La Cambe waar 23000 Duitse militairen zijn begraven

v  De dagen met Cily en Tessa in Bilbao

v  De mooie steden en dorpen waar ik doorheen ben gekomen.

v  De ontmoetingen met andere Camino-gangers en de gemoedelijkheid tijdens die ontmoetingen

v  Je geen zorgen maken over waar je de komende nacht zult  slapen, alleen of met 18 personen op een slaapzaal

v  De aankomst in Santiago

v  Het bijwonen van de H. Mis op zondagmiddag speciaal voor de Pelegrino’s

v  De reacties van bekenden en onbekenden op mijn Reisblog

v  De aandacht die mijn reis heeft opgeleverd voor de ziekte ALS

v  Ik wil iedereen bedanken die een bijdrage heeft gedaan voor  het onderzoek naar de ziekte ALS.  Degenen  die nog een financiële bijdrage willen doen voor het onderzoek naar deze ziekte kunnen dit doen door:

Ø  naar de site http://www.devierdaagsesponsorloop.nl  te gaan

Ø  Klik aan “ Sponsor een loper”

Ø  Vul in het zoekveld  mijn achternaam (Mestrom) en klik op zoeken

Ø  Er verschijnt nu “ Jo Mestrom te Echt” , vink dit aan en klik op volgende

Ø  Vervolgens wordt een invoerscherm getoond dat  men moet invullen waarbij als eerste optie de mogelijkheid  wordt geboden om niet met naam genoemd te worden.

Ø  Na het invullen van de velden wordt men doorgestuurd naar de site van Ideal-betaling om de bijdrage definitief over te maken naar de Stichting ALS

Wat zijn de minder positieve gedachten als ik terugkijk op de reis:

v  Te veel regendagen in Spanje

v  De eeuwige wind in het bijzonder in N-Frankrijk

v  Door de mindere weersomstandigheden heb ik te weinig gebruik kunnen maken van campings

v  De problemen met de remmen  tijdens de afdalingen. (Achteraf is gebleken dat het geen kwaad kon. Ik dacht dat ik schijfremmen op mijn fiets had maar dit bleken roller-brakes te zijn. Tijdens het remmen komen er inderdaad twee metaaldelen tegen elkaar, echter tussen de twee metaaldelen zit een soort vet. Omdat ik lange afdalingen maakte en constant moest remmen werden deze (te) warm,  het vet daardoor dunner en hoorde je tijdens het remmen het geluid van  metaal op metaal. Ik moet dus achteraf concluderen dat ik met de verkeerde fiets naar Santiago  ben geweest. Een fiets met velgremmen zou een betere keuze zijn geweest.)

v  Gezien het feit dat de voorzitter van het College van Bestuur  van Leeuwenborgh behoort tot het “ALS Comité van aanbevelingen” vind  ik het vreemd dat ik als oud-personeelslid geen enkele reactie van haar heb mogen ontvangen hoewel ik haar van mijn reis op de hoogte heb gesteld.

Vanuit mijn Garmin heb ik de gegevens in een sheet verwerkt en hiervan een overzicht gemaakt.

Voor de geïnteresseerden in de reisgegevens hier het overzicht:

Totaal gereden kilometers: 3217 km

Aantal fietsdagen: 42

Gemiddeld aantal km per fietsdag: 76,6 km/fietsdag

Langste etappe: 134 km

Kortste etappe: 24 km

Aantal geklommen hoogtemeters: 21940 m

Aantal gedaalde hoogtemeters: 21876 m

Dit is het laatste verslag dat ik op mijn reisblog plaats en ga me nu voorbereiden op de 4Daagse van Nijmegen die ik eveneens wil lopen om de ziekte ALS onder de aandacht te brengen.

Ik dank iedereen die mij gevolgd heeft tijdens mijn reis naar Santiago de Compostela.

Voor de reacties op mijn verhalen dank ik de schrijvers en misschien is het een aanzet voor anderen om ook eens naar Santiago te gaan of om een reisblog aan te maken bij een bijzondere reis.

Ik vond het in ieder geval een geweldige ervaring.

Mochten er nog personen vragen hebben n.a.v. dit reisverslag, dan kan men een mailtje sturen naar: [email protected]

Met vriendelijke groet,   Jo Mestrom.

Reacties:

1. Theo:
    27 juni 2013
    Hoi Jo, dan nog maar een keer met een fiets met velg remmen. Geweldig!
  2. Benoît:
    Hoi Jo, joamer dèt wer neet biej dien reseptsie kòste zeen. Mèr houwpelik zeen wer òs op ein woonsdig aovend biej de film in Maaseik. Dèn drinke wer òs alsnog eine. Is noeatj te laat veur zoea gèt! Loupse in Nijmege en de groete aan Cil. Anny en Benoît
  3. Jacques wintraecken:
    27 juni 2013
    Beste Jo,
    welkom thuis en ik zie dat je genoten hebt.
    We horen nu pas dat je ging fietsen.
    Groetjes Ine en Jacques Wintraecken
  4. Mieke Op Heij:
    28 juni 2013
    Geweldig.gefeliciteerd. we gaan wat overmaken. Groeten aan cily en de rest van de familie.
  5. Miranda Kleuskens:
    Hoi Jo,

Een leuk terugblik van je reis naar Santiago. In 2018 ga ik naar Santiago, ik hoop met A. Maar eerst..........................Nijmegen. Tot over 2 weken.

Gr. Miranda
  6. Chris Zielemans:
    3 juli 2013
    Geweldig Jo.

Ik heb veel respect voor je dat je dit hebt volbracht. Als caravanner en wandelaar ken ik veel van de Spaanse omgeving waar jij doorheen gereden hebt. Petje af voor deze prestatie!

De sponseractie is ook bijzonder goed gekozen. Wat een vreselijke ziekte die je dan treft. Ook hier zullen we aan denken.

Vele groeten, Mia en Chris
  7. Corry Wijnands:
    3 juli 2013
    ik vind het een geweldige prestatie.
    wist niet dat het voor ALS was, daarom extra geweldig
  8. Annie & Heinz:
    15 juli 2013
    Dag Jo,
    Hebben nu terug van vakantie, de tijd om je verslagen door te nemen. Het lijkt ons een geweldige ervaring. We zijn blij dat je deze inzet met succes hebt volbracht en nu al weer uitkijkt naar een volgende uitdaging.De sponseractie is ook bijzonder goed gekozen. We hebben een kennis die hiermee te maken heeft. Het is een vreselijke ziekte die je dan treft. Ook hier zullen we aan denken.