Reisdag 10: 23 april 2013 (Arromanches-les-Bains)

23 april 2013 - Arromanches-les-Bains, Frankrijk

Om 06:00 uur word ik wakker. Hoor ik het goed? Jawel hoor de regen tikt tegen het raam. De voorspelling was dat het vandaag tot 11:00 bewolkt zou zijn en dat dan de zon door zou breken. Ja, ook de Thijs Zeelen uit Frankrijk heeft het wel eens mis. Dan nog maar een uurtje pitten.

Om acht uur regent het nog steeds. Heb toen de korte broek maar weer in de tas gedaan en de lange broek eruit. Na het ontbijt maar wachten en kijken of het ophoudt. Tegen 09:30 houdt het op met regenen maar het blijft heiïg, met daarbij zo’n mistvochtigheid. Kan niet blijven wachten en besluit maar te vertrekken. Langs de kustweg, die ze hier de bloemenkust noemen, richting Deauville. Elk gehucht ook al zijn het maar twee huizen, heeft een naam eindigend op Ville. Cauville, Ecqeville, Octeville, Cillerville, Trouville, Blonville, Deauville, karretje viel. Oh nee dat was gisteren.

In Deauville begon het weer te regenen en maar afgestapt voor mijn eerste pauze. Even contact gehad met Cily die het juist had dat ik er op dat moment 800km op had zitten. Een half uurtje later maar weer vertrokken nadat ik mijn planning om vandaag in Arromanches te komen had ingekort met 20km. Na goed 15km begon het weer te regenen en maakte ik mijn tweede stop vandaag. Tevens een “plat du jour” genomen. Gekozen voor escalope de veau en niet voor mosselen. De bijgeleverde ingrediënten, frites en salade, waren toch gelijk. Gelukkig werd het nu droog en kon ik verder. Nadat ik het kanaal L`Orne was overgestoken begon zowaar het beloofde zonnetje te schijnen. Regen/windjack uit. Heerlijk!!!

Vanuit Quistreham langs de kust naar St. Aubin de Mer waar ik van plan ben een onderkomen te zoeken. Je komt nu langs de bekende kusten waar de landingen in Normandië hebben plaats gevonden. Sword Beach, Gold Beach en tot St. Aubin Juna Beach. Net voor Aubin betrok de lucht weer maar het bleef droog. Een slaapplaats vinden was niet echt gemakkelijk. De dame van het Office du Tourisme deed haar uiterste best. De enige mogelijkheid was Hotel de Normandie in, juist ja Arromanches 17km verder. Dan vandaag toch maar door. Om 17:30 aangekomen en als eerste de was gedaan. Wat kan zweet toch vies zijn. Vervolgens mezelf verfrist en even om de hoek een paar broodjes gehaald en op de kamer verorberd. De ogen vielen vanzelf dicht. Rond 20:00 werd ik wakker waarbij de late avondzon heerlijk door het venster in mijn gezicht scheen.

Toch maar het plaatsje ingelopen. Alle dorpen langs de kust hebben wel ergens een tank aan overgehouden die dan ook goed zichtbaar wordt geplaatst bij het strand. Naast deze tanks staan dan direct een draaimolen, autoscooter, midgetgolf en soms een beetje dubbelzinnig een schiettent. Ja, de tourist moet ook wat hebben.

Terug op de kamer eerst even genieten van “Jurre de film”. Prachtig.

Nu het verslag gemaakt en dadelijk de planning voor morgen maken. Tenminste als er wat te plannen valt. We zien wel.

Groetjes

Reacties:

1. Ine:
    23 april 2013
    Ha Jo,het weer zit je niet echt mee hè.Gelukkig heb je wel nog je humor met karretje viel.Jammer dat je vaak nog een stuk moet fietsen om een slaapplaats te vinden.Dacht dat ze daar toch zeker chambres d'hautes hadden,dat valt me tegen.Hopelijk heb je morgen meer geluk.Allez welterusten en we kijken weer uit naar je volgende verslag,grts
  2. Jeroen, petra en jurre:
    23 april 2013
    Jurre is erg trots op zijn opa!! (Wij ook!) Hij vond het skypen ook erg leuk. Ben benieuwd of hij straks denkt dat de mensen op tv ook tegen hem praten.. Haha!
    Volgens jeroen bent u een echte 'mac Gyver'. Met tiewraps en duct tape is iedere situatie altijd te redden! Hopelijk gaat het weer een beetje mee zitten. De foto's zijn mooi om te zien!
    Slaap lekker vannacht en voor morgen weer veel succes!
  3. Katja en Bas:
    23 april 2013
    Hoi Jo, via mam en pap op je weblog gekomen. Echt super dat je dit zo doet. Heeft Cily je het goede voorbeeld gegeven van het schrijven van de reisverslagen in de schriftjes! Let wel ff op je typfouten of worden je vingers dik van het fietsen (als je nog moet worden bijgeschoold, weet ik nog een goede MTS voor je) Flauwekul natuurlijk, maar ik ga je nu elke dag volgen. Kijk weer uit naar je volgend reisverslag. Slaap lekker, groetjes uit Wijlre
  4. Margriet Hermans:
    24 april 2013
    Hei Jo,

Het kan niet op met dat fietsen niet? We vinden het geweldig dat je elke keer weer een heel verhaal schrijft, én intussen ben je inderdaad al heel kilometertjes onderweg. Geniet van het fietsen, van het weer, tenminste zover dat genieten is en succes met je vervolg! Troost je maar hier is het weer ook nog niet alles! Je hebt één voordeel ... zo kun je wel beter fietsen dan met hitte!!
  5. Ine:
    24 april 2013
    Weer mooie foto's en morgen weer goed weer.zie weer uit naar je verhaal.grts