Reisdag 20: 3 mei 2013 (La Tranche-sur-Mer)

3 mei 2013 - La Tranche-sur-Mer, Frankrijk

Vannacht heerlijk geslapen en niet wakker gemaakt door ruziënde buren. Het was vanmorgen nog licht bewolkt en ik dacht dat het weer in de loop van de morgen wel zou opklaren. De Herbergier was niet zo optimistisch en zei dat het pas vanaf zondag echt zonnig zou worden. Wel hogere temperaturen en een flauw zonnetje. Nou daar doe ik het voor. De planning voor vandaag was om na ongeveer 50 km te komen tot La-Tranche-sur-Mer en daar een overnachting te regelen. Mijn voorkeur ging uit naar een camping maar ik wacht het weer wel af. Om 9:30 vertrokken en vanaf het hotel direct naar de boulevard waar ik de route weer oppik. Prachtig fietsend langs de kust en geen last van het verkeer. Wel heb ik vandaag honderden joggende mensen gezien die eveneens gebruik maken van het pad langs de kust. Jong en oud, man en vrouw, dik en dun, prachtige loopstijl en sommigen baggerend. Maar ja dat moet ik zeggen, deze personen joggen nog en ik zeg alleen maar dat ik nog eens ga joggen. Misschien een motivatie om het weer op te pakken.

De eerste 20km kom je langs 3 grote golfterreinen. Je ziet hier dan ook meteen meer auto’s met een Engels nummerbord. De laatste 33 km vandaag kwam ik door een bebost gebied waarin veel vakantiedorpen lagen. Van veel mindere kwaliteit dan Reigershorst, en alle woningen en caravans onbewoond. Ik denk dat dit tweede huisjes van stadsmensen zijn maar het maakte een desolate indruk

Het bleef inderdaad tot ongeveer 12:00 uur bewolkt en geen zonnestraaltje te zien. De temperatuur om te fietsen is echter perfect. Na 12:00 uur kwam ook het zonnetje door en ik besloot dan ook een camping te zoeken als ik in La-Tranche-sur-Mer zou aankomen. Toen ik het dorp/stad binnenreed stond een camping municipal aangegeven. Je weet dan dat je er kunt douchen maar veel anders hoef je niet te verwachten op een gemeentelijke camping in Frankrijk. Dit bleek ook waar te zijn. De campingplaatsen hadden wel allemaal een stroomaansluiting zodat ik mijn communicatiemiddelen kon opladen.

Om twee uur begonnen met de tent opzetten, toen gedoucht en vervolgens heerlijk voor de tent aan het verslag van vandaag gewerkt. Of ik het vandaag kon verzenden wist ik nog niet want de camping heeft geen internet mogelijkheid. Misschien in het dorp als ik iets ga eten. Geen faciliteiten op de camping, maar de prijs is ook navenant € 9,12 per nacht incl. toeristenbelasting.

Toen ik rond 17:00 naar het dorp wilde lopen zag ik op een zijpad op de camping een piepklein tentje staan. Ik vroeg me af welke kinderen daar in konden slapen.

La-Tranche-sur-Mer is een echt vakantiedorp. Voor de winkels staan de straten vol met kledingrekken. Het aantal eetgelegenheden was beperkt maar aan een leuk pleintje zag ik dat er aan diverse tafels mosselen werden gegeten. Dus maar weer een mossel-dag en ik moet zeggen ze smaakten voortreffelijk. Met een wijntje erbij en als dessert een kopje espresso.

Nog even naar het strand gaan kijken maar hier was niet veel te beleven. Een enkele Kite-surfer die nog van de wind profiteerde. Bij een bakker gelijk een baguette meegenomen voor morgenvroeg en bij de SPAR een stuk brie. Tevens voor de avond een flesje cola om de nodige suikers binnen te krijgen.

Toen ik tegen 20:00 terug kwam op de camping stond bij het tentje een mountainbike maar er was niemand te zien. Ik wilde nog even in het ondergaande zonnetje zitten maar dat werd toch te fris. Dus maar tanden poetsen en toen het tentje in. De cursus Spaans opgezet maar dat was geen succes. Ben toen maar om 21:00 gaan slapen.

Groetjes