Reisdag 34: 17 mei 2013

17 mei 2013 - Markina-Xemein, Spanje

Reisdag 34: 17 mei 2013

Ik heb nooit geweten dat je in een slaapzaal met 14 personen een nacht kon doorbrengen in volledige rust. Geen snurkers, geen krakende bedden en niemand die voor een pipipipi uit bed moest. Heerlijk.

Om 06:00 begonnen de eersten weer in te pakken en zich klaar te maken voor de dagtrip. Toen ik om 07:50 vertrok was ik de laatste die de Albergue verliet. Net voor het vertrek zag ik nog twee Italianen die ook met de fiets naar Santiago onderweg waren. Zij waren vertrokken uit Lourdes. Omderweg zou ik ze nog meerdere keren tegenkomen. Gisteren had ik in het toeristenbureau al gevraagd naar de beste weg voor fietsers. Vanmorgen was in de Albergue een Hospelarito die goed Engels sprak. Zij gaf mij een “stricktly advice” de kustroute te fietsen en niet te proberen de werkelijke route volgen. Voor een eigenwijze jongen als ik was dit moeilijk, maar ik heb toch haar advies maar opgevolgd. Het weer voor vandaag was voorspeld als wisselvallig.

Na een tripje van 24km en enkele kleine buitjes, kwam ik bij het voetbalveld van Markina-Xemein aan het einde van deze korte dagtrip. Daar zaten drie duidelijk herkenbaar Camino-gangers. Het bleek een Amerikaans echtpaar uit Californië te zijn, Stuart(77) en Joan(71), alsmede George uit Engeland. Zij hadden elkaar verleden jaar getroffen op een langeafstandswandeling in Zuid-Spanje die zij de Plato noemden. Stuart en Joan waren heel aardige mensen waar je een leuk gesprek mee kon voeren, maar George was hoe zou ik zeggen .... ja een Cockny Engelsman. Alleen politiek, EEG etc hadden zijn interresse. Niets voor mij dus.

Samen met hen naar een Albergue gegaan via een kerkje dat gebouwd is rond drie grote op elkaar gestapelde rotsblokken en daar 's-middags voor het huis nog even in het zonnetje gezeten. Nog even het email adres uitgewisseld zodat zij mij later een foto konden doorsturen.

Tegen 16:00 wilde ik naar het dorp gaan om fruit in te kopen voor morgen maar de winkels bleken tot 18:00 gesloten. Omdat het begon te onweren maar terug naar de Albergue gegaan waar ik Ton en Wil weer ontmoette. Zij gaven ook aan dat het een zware etappe was en beslist ondoenlijk voor fietsers . Ondertussen begon het te regenen en dit heeft de hele avond geduurd. De eigenaresse had ondertussen nog drie Françaises opgehaald die onderling onenigheid hadden over hoe ze verder wilden. Met het slechte weer een stukje de bus nemen of toch maar lopen.

We hebben vanavond in de Albergue met de familie het diner gebruikt. Als voorgerecht gemengde sla en een warme pasta. Hoofdgerecht filetlapjes met frites en als afsluiting een puddinkje. Daarbij een flesje wijn om alles compleet te maken.

Tegen 21:30 naar bed gegaan en hopen maar dat het stopt met regenen.

Bon Camino

Reacties:

Peter:

Hi die JO wat een k..weer maar goed . Op de foto een gezellig tafereeltje dat een beetje doet denken aan onze OPA en OMA party ter ere van kleindochter Bente. Het was gezellig isteren.. naat en laat... het ga je goed makker and......keep on pedaing

1. Anne-Lies en Thieu:
    18 mei 2013
    Hallo Jo,

wij moesten een paar dagen wachten, maar de verslagen komen weer binnen. Mogelijk ben je nu bezig met het verslag van vandaag (18 mei ) en zit je reeds in Bilbao. In ieder geval: morgen zie je Cily en Tessa. Na alle inspanningen en zeker de laatste dagen de vele
    mede reizigers eindelijk de familie.
    Wij wensen jullie een paar mooie dagen.
    Vervolgens op naar Santiago.
    Hier is alles rustig.
    Groeten,
    AL en Th.
  2. Anne-Lies en Thieu:
    18 mei 2013
    Hallo Jo,
    Na een paar dagen wachten, ontvangen wij vandaag weer jouw reisverslagen.
    Mogelijk zit je nu reeds in Bilbao of anders zijn de rest km's op een hand te tellen. In ieder geval tref je morgen Cily en Tessa.
    Wij wensen jullie een paar mooie dagen.
    Daarna: op naar Santiago. Deze resterende ca. 700 km's worden voor jou, gelet op de reeds afgelegde afstand en tegenvallende weersomstandigheden in de voorbije weken, hopenlijk zonniger en in ieder geval prettiger met de vele contacten die je inmiddels hebt opgedaan of nog zullen komen.
    Succes en groeten,
    Anne-Lies en Thieu