Reisdag 44: 27 mei 2013

27 mei 2013 - Soto De Luina, Spanje

Reisdag 44: 27 mei 2013

In het studenten onderkomen zouden 138 personen een onderdak kunnen vinden. Mijn (3persoons) kamer ligt in een bijgebouw naast een tweepersoonskamer waar duidelijk twee Spanjaarden slapen. Wat een volume zetten deze personen op als zij met elkaar in gesprek gaan.

Vannacht kort en onrustig geslapen. Ik denk niet dat dit aan de omgeving lag, maar meer aan mijzelf. Vermoedelijk toch een beetje onrustig nu het naar de laatste week toegaat. Ik heb al verschillende keren het reisschema bekeken om te zien of ik iets over het hoofd heb gezien, maar ik kan niets geks ontdekken. De laatste komende dagen een gemiddelde afstand van 55km overbruggen moet te doen zijn. De heuveltjes fietsen begint op SM te lijken. En nu wil ik jullie gedachten wel eens kunnen lezen.

De contacten vandaag waren heel afwisselend. Aan het ontbijt zat ik aan tafel met een Duits echtpaar dat vandaag pas aan de tocht begon. Zij waren met het vliegtuig naar Santander gevlogen, en vervolgens met de trein naar Gijon. Voor de tocht over deze 350km hadden zij 4 weken uitgetrokken. De vrouw was verleden jaar geopereerd aan haar voet en daarom wilde zij niet meer dan 20 km per dag lopen.

In het plaatsje Solo de Barco trof ik tussen de middag 3 Engels sprekende personen. Het bleken twee Amerikanen uit Boston te zijn en een jonge meid. De twee Amerikanen waren net gepensioneerd, en omdat er verleden jaar een uitgebreid programma over de tocht naar Santiago de Compostela op de Amerikaanse TV was geweest hadden besloten deze te lopen. Het Engelse meisje was met haar vriend vertrokken. Deze had een eenwielig karretje aan een heupgordel getrokken, maar had hierbij een blessure opgelopen. Nu was hij vooruit gereisd om deze te kunnen laten genezen en onderweg zouden ze elkaar weer treffen om dan de laatste week weer samen te lopen. Op 24 juni moest zij na haar afstuderen aan haar eerste baan beginnen, dus uiterlijk 20 juni had zij de terugvlucht naar Engeland.

Het was vanaf 11:00 prachtig fietsweer en ik bedacht me om niet in Solo de Luiña te stoppen maar nog 30km door te fietsen. De onrust kwam toch weer even boven drijven. Omdat er wegwerkzaamheden waren waardoor ik niet via een brug een dal kon oversteken, moest ik noodgedwongen een lange afdaling, maar ook weer een steile klim maken. Toen definitief besloten een overnachting in Solo de Luiña te maken. Omdat ik de laatste dagen nog al eens een overvolle Albergue had meegemaakt was ik benieuwd of dit kon lukken. De Albergue in het dorp is een oud schoolgebouw en zeker oud-militairen zouden zich hier hebben thuis gevoeld met al deze stapelbedden en de enkele douche.

Bij de plaatselijke bar moest je je inschrijven en daar trof ik de twee Italianen weer. Zij gingen wel door tot de volgende plaats en wilden eveneens pas op 2 juni in Santiago aankomen.

Je moest jezelf inschrijven voor de overnachting en daar zag ik dat zich pas een Nederlander en een Spanjaard hadden ingeschreven. Deze twee zaten mooi voor het schoolgebouw en converseerden in het Duits. De Spanjaard bleek uit Barcelona te komen en een Duitse schoonzoon te hebben. De Nederlander was een geval apart. Hij had altijd al eens de Camino willen lopen maar zijn vrouw was hier niet voor. Nou mocht hij 3 weken van huis om dit te doen, maar vanuit Irun zijn dit ruim 800km. Je kunt je op twee vingers uittellen dat dit niet kan. Daarom heeft hij het voornemen toch maar een stuk de bus te nemen.

Onderweg was ik een Canadese wandelaarster voorbij gefietst en tegen 17:00 kwam zij ook aan in het gebouw. Zij vroeg mij waar ik de stickers had gekregen die zij op mijn karretje had gezien. Aangezien ik er toch enkele in reserve had heb ik haar van elk een gegeven. Tevens met haar de afspraak gemaakt om vanavond het pelgrimsdiner samen in het dorp te gebruiken.

Ik zal morgen wel vertellen hoe ze heet en de rest van haar verhaal.

Tijdens het maken van het verslag kwamen nog 4 Spaanse vrouwen binnen die buiten Spaans geen andere taal spraken. Dan schiet mijn kennis van 4 woorden in het Spaans niet echt op.

In de bar waar we ons moesten inschrijven is gratis internet gedurende 15 minuten. Naderhand kost het € 1,- per kwartier. Vraag als oud docent: wat is het verschil tussen een kwartier en 15 minuten? Dus als ik niet alle foto’s in een kwartier geplaatst krijg komen die morgen of nog een dag later.

Het laatste half uur is hier de zon vol doorgekomen en zit ik heerlijk voor het gebouw dit verslag te typen. Dit weer gun ik iedereen ook in Nederland.

Nou dit was het dan voor nu en tot morgen.

Bon Camino

Reacties:

1. Ine:
    27 mei 2013
    Ha Jo,heb je soms stiekem een leren broekje onder je afritsbare broek aan en een zweepje onder het zeiltje direct voor het grijpen? Met die vreemde mevrouw zou ik ook maar oppassen want slapen met jonge meiden en eten met een Amerikaanse zou ik me bijna zorgen gaan maken want als de kat van honk is danst het muisje op tafel?Alle gekheid op een stokje we gunnen je het natuurlijk allemaal want alleen is ook maar alleen en jullie gaan allen met het zelfde doel.Geniet van het weertje(eindelijk zon)en maak je om de kilometers maar geen zorgen jij bent echt op tijd in Santiago.Allé grts maar weer en tot morgen,slaap ze en hopelijk weer een sappig verhaal.
  2. K & K:
    Hallo ome Jo,
    De laatste loodjes komen eraan. Heel veel succes en plezier tijdens de laatste week.
    Groetjes
    Ellen
  3. Mien en piet:
    27 mei 2013
    Ha Jo, als je je eens goed uitrekt kun je waarschijnlijk de rook van Santiago zien. Dat je de kriebels krijgt kan ik me voorstellen zo naar het einde toe. Spannend als je straks op het plein staat met iedereen om je heen die hetzelfde doel voor ogen heeft. Geniet van het laatste stuk en het zonnetje, hopelijk zal het je begeleiden tot het einde. Leg die korte broek maar gewoon bovenop, dat helpt misschien. Eet en slaap lekker vanavond, je bent,zo te lezen wel in aardig gezelschap. Groetjes weer en tot morgen.
  4. Benoît:
    27 mei 2013
    Hoi Jo, ig zeen dèt Ine dig neet vertroewdj. mèr dèt is dèn aug mit Toon getrouwdj ....
    ig laes dètse noew eg - wie Piet zaet - de rouwk van Santiago kèn zeen. Mèr der zulle nog waal gèt helleningskes kòmme. wie noe dien kondiesie hòbs opgeboedj mòt et eigelik neet al te veul meuijtje koste. geneet van de res van dien tog en van de veule interessante luuj diese `taege kums.
    Buena suerte y fuerza!!
  5. Gertje en Pierre:
    28 mei 2013
    Ha Jo, sm oppe fiets, haha, mót kinne.
    t Waer is dich toet noe geine gowe reisgenoot mer is 't zich aan 't bedinke?? Hie sjient al twee daag de zon!! Jeetje, veer höbbe ein van de kouwste lentes sinds 100 jaor en doe fiets net noe in dees periode door 't franse en sjpaanse landsjap.
    Dees daag wore inkele dames bie ós, die dae jóng ( mit ein ietsjes gerumpeld velke) oet Maasbrach waal kinne. Ich höbse dien reisblog doorgesjtuurd zodet ze dich kinne volge.
    Joke, zet hem op, nog inkele heuveltjes, kump good.
    Groet van ós oet de Boumsjtraot

ps. gister wore veer mit ós panele daak op RTL Weer, haha, make ouch nog reklaam veur Graadje en zien bedrief(vigheid)
  6. José Verheijen:
    28 mei 2013
    Wij hebben de Ronde van Zuid Limburg er weer op zitten. Een mooi wandelweekend. Jouw roete gaat ook opschieten. het mooiste vindt ik de contakten die je hebt met andere lopers en fietsers. Volgens mij is dit een mooi leventje. Nog ff en 't is weer gedaon.
  7. Marijke en Vic:
    28 mei 2013
    't begint op te schieten. We krijgen steeds meer hoop dat je het MTS weekend ook gaat halen? Het weer mag eerst nog wat beter worden. Vandaag een lekker dagje gehad, maar het is meteen al weer afgelopen. Nog even doorwerken en dan hopelijk tot volgende week. Dan mag je een heel weekend uitrusten...
  8. Mat Knaapen:
    28 mei 2013
    Heuveltjes genoeg in Asturie. Maar dat wist je van te voren, is dan mijn eerste gedachte. Maar wel verrekte mooi. Hopelijk kun je er van genieten en gaat niet alle energie op aan klimmen en dalen. Inderdaad Spanjolen zijn luidruchtig. Je denkt dat ze ruzie hebben, maar zo is hun spreekvolume nu eenmaal. Mooi ook de ontmoetingen. Je komt 'van alles' tegen. En soms kun je met Engels uit de voeten. Vier woorden Spaans, laat me raden: un, dos, hola en cerveza. Jezelf geen elementair Spaans geleerd? Valt me tegen van een oud-docent. Tenzij je een fietsenmaker bent. Met 55 km/pd -heel veel meer is op de Norte niet mogelijk- is het nog een etappe of vijf. Alsmaar over heuveltjes. Bon courage zeggen de Fransen dan. Buen Camino! (Zes woorden Spaans inmiddels) ;-)