Reisdag 47: 30 mei 2013

30 mei 2013 - Vilalba, Spanje

Reisdag 47: 30 mei 2013.

Toen ik het verslag van gisteren eens opnieuw bekeek denk ik dat veel personen gedacht moeten hebben dat mijn accu leeg was. Nee hoor het was echt de accu van mijn laptop.

Vanmorgen rond 09:00 vertrokken en besloten over de N-634 te fietsen. De Jacobsroute loopt langs deze weg en ze kruisen elkaar regelmatig. Vroeger was de N-634 een belangrijke verbindingsweg, maar sinds de autoweg klaar is een zeer rustige rijweg. De klimmen zijn lang maar niet echt steil, dus ook de afdalingen zijn zonder gevaar te doen.

Voor ik gisteren ging slapen heb ik nog eens alles op een rijtje gezet, heb ik besloten wat spullen achter te laten om gewicht te besparen bij het omhoog fietsen. Ik had me al bedacht wat ik in Vilanova de Lorenza kon achterlaten wat ik beslist niet meer zou gebruiken. Daarom maar afscheid genomen van mijn tent, de T-shirts uit La-Isla, het aangeschafte verlengsnoer voor op de camping in Frankrijk en twee vuile onderbroeken. Dit scheelt toch weer enkele kilo’s (het gewicht totaal en niet alleen de laatst genoemde twee producten),

Vanmorgen vertrokken met een licht bewolkte hemel en het zou vandaag de hele dag droog blijven. Vanaf Vilanova tot Mondonedo liep de weg nog vrij vlak maar vanaf Modonedo op een hoogte van 97 meter boven zeeniveau begon de klim naar Gotan tot een hoogte van 512 meter boven NAP. Vanaf hier is er steeds een hoogteverschil van maximaal 100 meter, maar de afdalingen verlopen over een dusdanige afstand dat afremmen bijna niet nodig is. Zo ben ik vandaag tot Vilalba gekomen vanwaar ik nog een 120km te gaan heb. .Ondertussen was ook het zonnetje gaan schijnen en lijkt het erop dat het betere weer voor het weekend eraan komt. Misschien toch nog de korte broek eens gaan zoeken.

Toen ik in Vilalba bij de beschreven Albergue aankwam was het de eerste keer dat ik tijdens deze tocht dacht: Hier slaap ik vannacht niet. De twee slaapruimtes waren in een soort pijpenlade die er niet bijzonder fris uitzagen. De aanwezige contactpersoon, een Spaanse studente toerisme adviseerde een hostel richting centrum te nemen. Daarbij kwam nog dat de Albergue ruim twee kilometer van het centrum van Vilalba lag. Vilalba wordt in de beschrijving de parel van Galicië genoemd en ik wilde daarom dit plaatsje wel eens bekijken.

Gelijk met mij kwam Erika, een vrouw uit Landshut, bij het hostel aan. De twee laatste kamers waren toen direct vergeven en dit waren echte hotelkamers. Nadat ik gedoucht had ben ik het plaatsje gaan bekijken. Het is een leuk stadje maar om van een parel te spreken gaat echt te ver. Omdat ik me verstapte bij een straat oversteken kreeg ik een pijnscheut in mijn heup. Daarom naar het hostel teruggegaan, het bad laten vollopen en heerlijk in een warm bad gelegen. Aansluitend op bed een rustig tukkie gedaan voordat ik om 20:30 kon gaan eten. Hier zat de dame uit Lanshut met een Oostenrijker al aan tafel en we hebben tot bijna 23:00 uur ervaringen uitgewisseld.

Als laatste dan toch maar aan het verslag begonnen en ben benieuwd wat de dag van morgen brengt.

Ik bedenk me nu dat ik de reacties op mijn schrijven zal gaan missen, want ik had niet gedacht dat zoveel bekenden mijn ongecensureerde en vaak ongecontroleerde schrijfsel zouden lezen.

Tevens was het vandaag de laatste oppasdag van Cily en Tessa met Jurre. Volgende week kunnen jullie beter gaan shoppen want dan is hij de hele dag voor mij.

Bon Camino

Reacties:

José Verheijen:

Zörg det 't kerke good thoes kömp, ich wil dao ein bod op doon. Ich zeuk get waat good is ingeloupe, óm de pos te bezörge.
Mit det te voot gaon mótte w'r noch èns good éöver naodènke.

1. Annie en Har:
    31 mei 2013
    Ook vanuit Bracht wensen we je veel succes de laatste paar dagen en ettelijke kilometers.
    Har en Annie
  2. Mien en piet:
    31 mei 2013
    Nou Jo, voor de laatste kilometers, "schi heil ", voor jou maar ook voor je stalen ros. Jacobus zal je dit laatste stuk zeker niet in de steek laten. Gelukkig kun je rustig aan doen, ook voor je heupblessure.
    Je hebt alle tijd en lukt het niet meer, er is beslist een vriendelijke camion chauffeur die je laat meeliften. Maar, jou kennende weten we opgeven is voor jou geen optie en ook niet voor je stalen ros. Als je dit leest heb je er waarschijnlijk weer wat kilometertjes af geknabbeld. Nog 2 etappes en je bent op je eindbestemming.
  3. Har en Carla:
    31 mei 2013
    Hallo Jo, kwam goed uit dat we woensdagavond nog een bioscoopje genomen hebben en van Cily over je tocht hoorden. Het is toch speciaal als je dat zelf gedaan hebt en weet waarover het gaat. Van 9 mei tot 13 juni 2002 waren we (Har met 2 zwagers) toen onderweg, een onvergetelijke ervaring. Zorg dat je zondag de pelgrimsmis met de "botafumeiro" kunt meemaken na al die inspanningen. De kroon op het werk! Groetjes Carla en Har.
  4. Mat Knaapen:
    31 mei 2013

Bovenstaande link verwijst naar een vraag op mijn Santiago-info site. En zoals je hebt ervaren, internet is geen closed-user group. Alles wat je publiceert kan idereen lezen. Ik doe dat met veel plezier want je schrijft best goed. Je moet alleen steil met een korte ij schrijven. -;).
    (Als docent zijnde weet je dat je dan zulke opmerking niet kan laten)
    Vanwege de informatieve en interessante waarde van je blog wil ik er naar verwijzen in mijn vraag 7, "Kun je de ruta del norte fietsen?"

Dan kunnen anderen die dat ook willen er hun voordeel mee doen.

Als je bezwaar hebt hoor ik 't wel
    [email protected]