Reisdag 52: 4 juni 2013

4 juni 2013 - Pey, Nederland

Reisdag 52: 4 juni 2013

Vannacht om 03:10 werd ik gewekt door een vertraagd SMS-je van Tessa met de vraag of ik nog 1 kubieke meter hout kon gebruiken. Nu weet ik zeker dat ik naar huis ga. Ik zag toen ook dat Jeroen gisteravond nog een berichtje gestuurd had dat hij me in Weeze kwam ophalen.

Ik heb daarna niet echt meer geslapen en ben om 08:00 opgestaan, gedoucht om fris thuis aan te komen en alles in het kleine rugzakje gepropt. De sandalen aan de buitenkant en zo lijk je inderdaad een wereldreiziger met weinig bagage. Tegen 09:00 naar de stad gelopen waar ik mijn ontbijt heb genomen. Toen ik zat te eten kwam een Oostenrijker binnen die ik ook al had gesproken in Vilanova en bij het kerkhofje na Vilalba. Hij was gisteren in Santiago aangekomen en had van de laatste twee mooie dagen genoten. Hij had elke dag 30 à 35 km met bepakking gelopen en moest lachen met de Italianen die geen bagage meesleepten en puften bij het leven.

Tegen 10:20 was ik bij het busstation waar het behoorlijk druk en Spaans chaotisch was. Degenen die het moesten regelen spraken alleen maar Spaans maar volgens mij was er geen enkele Spanjaard die die kant op moest. Een chauffeur hoorde ik zeggen Aeroporto en toen ik over zijn schouder keek, zag ik dat mijn naam op de passagierslijst stond. Nu was het alleen maar in de gaten houden naar welke bus hij ging.

Volgens planning zou de bus moeten vertrekken om 11:00 uur en 4 uur later in Porto aankomen. De bus vertrok een half uur te laat en we waren al om 14:00 (13:00 Portugese tijd) in Porto. De te overbruggen afstand van Santiago tot Porto is iets meer dan 200km over zeer goede autowegen waarop bijna geen auto te bekennen was. Ik zat in de bus naast een vrouw uit Salzburg die naar Porto-stad ging en donderdag doorvloog naar Hamburg om een vriendin te bezoeken en pas volgende week terug ging naar Oostenrijk. In de bus was het benauwd en spoedig lag iedereen te dutten.

Het vliegveld van Porto is een zeer modern gebouw met goede voorzieningen. Hier heb ik enkele uren rondgehangen waarna ik rond 16:30 door de douane kon. Waarom weet ik niet maar ik moest dat beetje wat ik bij me had uit de rugzak halen om te laten controleren.

Ik ben in de vertrekhal maar begonnen aan mijn laatste reisverslag. Ondertussen zie je de mensen voor de incheckbalie staan die pas over een uur opengaat. Ik wacht wel want denk dat er toch wel een plaatsje voor mij vrij is. Nadat ik nog een snelle hap heb gegeten tegen 18:00 naar het vliegtuig gegaan. Hoewel ik laat was met inchecken kon ik rustig een stoel aan het raam uitzoeken hoewel nagenoeg alle plaatsen bezet waren.

Tegen 18:30 vertrokken we en met enige turbulentie onderweg landden we tegen 21:00 uur in Weeze. Ik had gedacht alleen Jeroen aan te treffen op het vliegveld maar hier stonden ook Cily, Tessa, Herman en José met een spandoek me op te wachten. Het voelde goed aan de familie weer zo dichtbij je te hebben. Nadat we nog een verfrissing hadden genomen op het vliegveld terug richting Pey. Of zoals Herman op het spandoek had gezet Pey -> Santiago -> Pey. De cirkel was weer gesloten.

Cily had als afsluiting een heerlijke donkere jongen koud gelegd en tegen 24:00 lag ik na ruim 7 weken weer in mijn eigen bed. Ik kan jullie zeggen dat ik goed geslapen heb en ik lag nog na te soezen toen de bloemist een bos bloemen kwam brengen van Ellen en haar familie uit Soest.

In de loop van de morgen kwam Petra met Jurre me begroeten en wat is nog er mooier dan dat, om zo de tocht naar Santiago af te sluiten.

Verwacht morgen geen reisverslag want ik ben nu echt thuis, maar binnen twee weken zal ik een terugblik proberen te maken over mijn ervaringen en statistische gegevens.

We hebben nog vragen gehad hoe men een bijdrage kon storten naar de Stichting ALS. Degene die het niet meer weten kunnen kijken in de beschrijving van mijn PROFIEL op het reisblog waar verdere informatie staat.

Met vriendelijk groet en bedankt voor de vele reacties, dat heeft me goed gedaan.

Jo Mestrom

Reacties:

José Verheijen:

En wanneer gaan we nu te voet????

1. Alice:
    7 juni 2013
    Hallo Jo, waal een bietje later (door os vakantie) mer toch nog van harte prefiesiat mit dien super gesjlaagde tour de Santiago!!
    Doe hobs os in Nijmegen dus nog van alles te vertelle....
    Es t dao auch raegent, zuls doe waal doorlaupe, he ?!
    Rost dich noe mer lekker thoes oet. doe hos 't verdeend ! Super gedaon. Groetjes Alice ( en Jan)