Reisdag 49; 1 juni 2013

1 juni 2013 - Santiago de Compostella, Spanje

Reisdag 49: 1 juni 2013

Omdat ik gisteravond tijdens het maken van het verslag even ben ingedut, gebeurde trouwens wel vaker en is thuis niet ongewoon, heb ik de hele nacht liggen draaien en pas tegen de morgen echt in slaap gevallen. Om 08:00 schrok ik wakker omdat de buren nogal luidruchtig de TV aanzetten. Het 24-uurs gebruik van de beeldbuis in Spanje zal ik in Nederland beslist niet missen.

Buiten was het bewolkt maar droog dus dat viel best mee. Nadat ik alles had ingepakt en op en aan de fiets had bevestigd heb ik mijn desayuno gebruikt.

Rond negen uur vertrokken uit Curtis met de gedachte deze 46km in drie uur tijd te overbruggen. Het eerste gedeelte ging inderdaad volgens verwachting, maar toen moest ik als pelgrim toch even een aflaat doen. Een licht regenbuitje voor Santiago en een onverwachte klim van zo'n 90 hoogtemeters. Na deze zegening heb ik me daarom maar ontdaan van regencape en regenbroek want op mijn verdere reis had ik die niet meer nodig. Op 10 km voor Santiago trof ik de pelgrims weer die op de normale route zaten. Normaal zou je verwachten dat ze vrolijk en opgewekt waren dat de tocht voorbij was, maar het leken meer zombies. Misschien is dit een vorm van meditatie maar ik kan me niet voorstellen dat dit bij meer dan 80% van de pelgrims het geval is. Bij dit ontmoetingspunt stond een gedenkteken met het opschrift "Santiago" waarop pelgrims een steen gingen leggen. In St. Jean piedde Port leggen ze stenen neer die ze van thuis hebben meegebracht, maar hier werden ze 10 meter voor het gedenkteken van de grond opgeraapt. Ook werden in het hekwerk naast de weg kruisen geplaatst van twee takken (takjes) over een lengte van misschien wel 2km. Er liepen opvallend veel Italianen op dit stuk, en zoals Italianen betaamd waren ze goed gekleed maar ze hadden geen bagage bij zich. Een Deen wist me te vertellen dat deze Italianen een georganiseerde pelgrimstocht maakten wat inhield dat zij gedurende een week een afstand van zo’n 100 km, dit is de minimale afstand voor een aandenken, aflegden. Ze werden dan met de bus naar het vertrekpunt gebracht, liepen gemiddeld 15 km per dag, waarna de bus hen weer naar een gereserveerd hotel bracht. We hebben er eens om gelachen mede omdat de Deen vertrokken was vanuit Lourdes met volledige bepakking.

Santiago heeft best een groot bevolkt gebied met moderne toegangswegen waar het makkelijk naar toe rijden was. Mijn GPS loodste me direct door de stad naar het gereserveerde hotel Mexico. Omdat ik niet kon parkeren voor het hotel maar de garage ingereden waar ik diverse fietsen zag staan met het label van de fa. Soetens die het vervoer verzorgde. Plotseling kwam een dame, rond 25 jaar, aanrennen die me hielp met de verdere gegevens voor de terugreis van mijn vervoermiddelen. Het bleek dat je deze slechts van maandag t/m vrijdag tussen 10:00 en 18:00 en op zaterdag tussen 11:00 en 13:00 kon aanmelden. Mijn aankomsttijd was 13:20 dus ik was blij dat ze mij nog wilde helpen. Het bleek een Poolse te zijn die zeer goed Duits, Engels en Spaans sprak. Pools neem ik aan spreekt voor zich.

Maandag vindt de repatriëring van mijn vervoermiddelen plaats en ik moest dus besluiten wat ik zou inpakken. Het vervoer van de fiets kost € 131,00 en het karretje € 60,00. Wil ik nog meer mee terugnemen dan moet ik een verhuisdoos huren voor weer eens € 60,00. Omdat ik de tent en diverse spullen reeds eerder heb achtergelaten zal ik alles wat mogelijk is in het karretje stoppen, mijn communicatiemiddelen in de rugzak proberen te krijgen en de rest aan de vuilnisdienst van het hotel cadeau doen.

Alvorens alles in te pakken ben ik het oude centrum ingelopen waar ik mijn credential heb afgehaald en iets gegeten en gedronken heb.

Terug op de kamer resoluut het karretje bepakt en het is opvallend hoeveel er in kan. Op een enkele vuile onderbroek en T-shirt na gaat alles mee.

Morgen moet ik toch van kamer wisselen, maar ik zal zorgen dat ik dit voor 10:00 gedaan heb. Om 12:00 begint de pelgrimsmis die volgens insiders precies 40 minuten duurt. Ze zullen wel het aantal pelgrims noemen die na de mis van zaterdag Santiago bereikt hebben, maar ik heb begrepen dat ze geen namen zullen noemen. Ik hoop wel dat ze met het wierooksvat gaan zwaaien, want hier heb ik nog nostalgische herinneringen aan.

Op dit moment beginnen de luiken weer te zakken en maak ik maar een eind aan deze dag. Nu weet ik niet of ik morgen weer een reisdag moet vermelden in de aanhef of een “The day after” . Ik zie morgen wel.

Zoals Peter Tillman zei na een ongecensureerd bericht te hebben gelezen: "Jo ut kumpt good" kan ik zeggen "t is good gekómme"

Welterusten.

Bon Camino

Reacties:

1. K & K:
    Alles is good gekome!
    Wat een fantastische prestatie!
    Een mooie dag toegewenst morgen.
    Liefs uit Soest.
  2. Miranda Kleuskens:
    Hola Jo,

Feliz. Je hebt Santiago gehaald, je hebt je doel bereikt. Geweldig. Nu ik nog over 5 jaar............ auch dét kúmp good. Maar eerst Nijmegen...... Geniet van de pelgrim mis morgen en van de wierook.......en van alles.
    Bedankt voor je geweldige reisverslagen en je humor. Ik heb genoten.

Saludos, Miranda
  3. Truus en jos:
    Proficiat Jo.
    Als je in santiago bent ben je opeens geen pelgrim meer. Vreemd he?
    groete oet Baolder.
  4. Ine:
    1 juni 2013
    Ha Jo je kunt met recht zeggen het is volbracht. bid ze morgen en laat je bewieroken,wat een prestatie je doel is bereikt je mag met recht trots op jezelf zijn en met jou vele anderen,al zullen er zijn die je stiekem voor gek hebben verklaard.Geniet nog even van Spanje en wat moeten wij nu nu er geen berichten meer komen? Over een tijdje gezellig bijkletsen en genieten van jou verhalen want volgens mij heb je nog veel meer te vertellen.Goede reis terug en tot gauw,grts
  5. Dorothea:
    1 juni 2013
    Sjiek, proficiat wat ein prestatie!
    Ich zal de mailtjes auch misse!
    Mer dink auch det het dalijk auch weer
    fijn is om in dien eige bedje te ligge!
    Wie geit det eigenlijk mos ze det gefiets auch weer afboewe? Baej murge auch mer ein gebedje names mich!
    Dink det det toch indrukwekkendj zal zeen murge!
    Kom good thoes!
    Groetjes Dorothea en Huub
  6. Mien en piet:
    1 juni 2013
    Jo, een dikke proficiat!!! Je hebt het gehaald en je stalen ros ook. Ik had je bericht gelezen en dacht ; dat wil Jacobus niet op zijn geweten hebben! Hij zorgt wel dat er een oplossing komt en die is er gekomen. Geniet van je laatste dagen als echte pelgrim, de mis en alles wat er bij hoort. En veur vannacht mer lekker " knorren" .
  7. Sjra en Marij:
    Jo proficiat nu hoef je geen 49 dagen te reizen om in Pey te komen
    we zien je vlug terug op 't Hoogveld.
    Petje af groetjes
    Marij en Sjra
  8. Mat Knaapen:
    1 juni 2013
    Enorm bedankt voor je uitgebreide verslag met tips en links. Ik neem ze op in mijn Santiago-info tekst over de Norte.
    Alles bijeen wel wat jammer van het slechte weer, maar je was ook vroeg in het seizoen. Zo erg als dit jaar is het niet altijd, maar het kan elk jaar in deze tijd slecht zijn in N-Spanje.
    Belangrijker zijn de ervaringen, ontmoetingen, opgeloste problemen, herinneringen, mooie foto's en video's. En natuurlijk de voldoening. Heb ik dit even mooi geflikt. Doet niet iedereen me na.

Wat betreft het wierookvat, dat is gewoon een kwestie van de portemonnee trekken. Kun je zelf doen, goedkoper is als anderen ervoor betalen. Betaalt er niemand dan ook geen wierookvat.
    Die vuile onderbroeken kun je opstoken op Fisterra. Dat stinkt geweldig, maar dat ligt niet aan jou.
    Mocht iemand willen zien hoe dat gaat, kijk op
    Ook een video van het wierookvat staat op het youtube kanaal van MatthewBrabant.

Goede terugreis naar grubbevorst, denk ik. 40 km hiervandaan. En het blijft daarom verwonderlijk dat 'ze' daar al zo'n ander taaltje spreken.
    Hartelijk groeten, Mat Knaapen
  9. Ton van Wegberg:
    1 juni 2013
    Jo, van harte proficiat en mijn waardering voor wat je gepresteerd hebt. Ik wens je een mooie afsluiting toe en tot spoedig ziens weer in Pey op de Hoogveldsweg!
  10. Margriet Hermans:
    2 juni 2013
    Ha Jo, heel knap, je hebt het super gedaan. Doe Santiago de groeten van ons!
    Tot volgende week!
  11. Annie en Har:
    2 juni 2013
    Jo proficiat met deze prestatie. Geniet morgen (sorry het is al vandaag) en de volgende dagen nog in Santiago, een goede thuisreis en we zien je vlug weer in Pey.
  12. Marleen en Wil:
    Ha die Jo,

Geweldig, dat je je wens in vervulling hebt gebracht!!!
    We hebben je verhalen natuurlijk gevolgd en ervan genoten.
    Jammer van het mindere weer, maar dat ben je het eerste vergeten!!
    Geniet nog maar lekker en een behouden thuiskomst.
    Groetjes.....
  13. Henk lansink:
    2 juni 2013
    Dag Jo, gefiliciteerd met het volbrengen van deze tocht.
    Ik heb genoten van je reisverslagen. Iemand die veel reist kan veel verhalen vertellen. De komende tijd kun je dat zeker doen. Wens je een behouden thuis komst.
    Groeten Henk Lansink
  14. Dorry Thuijls:
    Ha Jo,
    Proficiat met deze geweldige prestatie. Ik lees in de andere reacties dat ze jouw reisverslagen gaaan missen. Nou ik ook. Wat heb ik hiervan genoten. Ik dacht al bij mezelf, misschien kan hij weer terug fietsen dan kunnen we nog lang jou prachtige verslagen lezen. Ik dacht dit alleen maar want ik denk dat iedereen weer blij is als je weer thuis bent. Tot in Echt.
  15. Mia van Ome Sef:
    Geweldig
    Gehaald
    Gepresteerd
    Goed
    Gedaan
    Gefeliciteerd!!!!
    Groetjes uit Maasbree.
    Gaan morgen Passau - Wenen fietsen (Voor jou een makkie)
  16. Truus Janssen:
    Hallo Jo,

Van harte gefeliciteerd met het volbrengen van je hartewens. Geweldig! Ook wij zullen je reisverslagen elke morgen missen. We wensen je nog een gezellig verblijf in Santiago en een heel goede thuisreis. Tot gauw op de Hoogveldsweg. Groeten van Truus en Geert.
  17. Benoît:
    2 juni 2013
    Joa Jo, bön gèt laat mit mien gemeinde en opregte bewonjering veur waatse höbs vôlbrag. eg te gèk. Noew is alle leid geleje en blif allein de roes euver van de prestatie. Hawpelik zwèje se mit et vaat en lüpse gein rauwkvergifteging op. Dèt zoew noe jaomer zeen vlak veurdètse terök noa hoes kùms. Feine daag nog en tot in os Echter Landj. Groetjes aug van Anny
  18. Marijke en Vic:
    Ha die Jo,
    Proficiat met het resultaat (we hadden ook niet anders verwacht :-) ). En wat een goede planning. We gaan er vanuit dat we je volgende week zien. Goede terugreis en tot volgende week.
    Marijke en Vic
  19. Frans en Marly:
    Hoi Jo,
    Proficiat met het voltooien van deze Tour de France + Vuelta achter elkaar.
    "BEDANKT" dat we mee mochten genieten met jouw gedachten - met al je belevenissen en je humoristische verhalen.
    Jammer dat je je nu weer moet gaan aanpassen aan het "normale" leven - maar deze reis neemt niemand je meer af.
    Groeten van Frans en Marly
  20. Cily:
    2 juni 2013
    HA Jo, wat geweldig voor je, al die reacties van mensen die je gevolgd hebben.
    Het zal voor iedereen "afkicken" worden na morgen.
    Wij hier thuis hopen dat je vandaag een mooie afsluiting van je pelgrimstocht hebt gehad, compleet met pelgrimsmis en veel mooie ontmoetingen met andere pelgrims. Inmiddels is het hier ook mooi weer geworden, dus dat wordt genieten al is het nog geen 27 graden zoals in Santiago!
    Vanmiddag kwamen Petra en Jeroen met Jurre op de fiets om bij ons te lunchen. Heerlijk om te zien hoe het ventje een paar boterhammen verorbert.
    Jeroen heeft nog snel het gazon gemaaid zodat dat er piekfijn uitziet als je thuis komt en daarna zijn we naar de speeltuin gegaan. Jurre vindt het allemaal prachtig daar. Gisteren was ik met Veldeke naar Tongeren. Ria had mij als introducé opgegeven en we hebben eerst een stadswandeling gemaakt met gids Jean Knoors en na de lunch de basiliek bezocht en het Gallo-Romeins museum, dat een geweldige opknapbeurt heeft gehad. De moeite waard om nog eens terug te gaan, want we hebben pas eenderde gezien.
    Ik weet niet of we nog verslagen van je mogen verwachten maar ik denk dat ik ook namens jou spreek als ik zeg dat iedereen van harte welkom is om jouw verhalen persoonlijk van je te komen beluisteren op woensdag of donderdag, want zoals je MTS vrienden hebben aangegeven mag je vanaf vrijdag i.p.v. een rustdag een rustweekend verwachten.
  21. No en Nellie Janssen:
    Proficiat Jo
    Aangekomen in Santiago geweldig
    No en Nellie
  22. Dolf:
    Jo
    Een geweldige prestatie.
    Hier mag je echt trots op zijn.
    Groetjes

Je oud klasgenoot Dolf oet Brunssum.
  23. Wim:
    Hallo Jo,

Gefeliciteerd met deze prestatie van formaat !

Ik bewonder dit met name omdat dit ook altijd een wens van mij is geweest maar .............niet toegekomen/niet toe instaat ben geweest. Heb je op de achtergrond gevolgd .......niet eerder gereageerd...maar zoals gezegd ...vol bewondering!

Misschien een minder bericht gisteren in De Limburger het overlijden van Dhr W.Busker

Goede reis terug

Grtz Wim Lormans
  24. Ine:
    3 juni 2013
    Jo we komen zeker eentje drinken en je. Even knuffelen voor de geweldige prestatie die je hebt geleverd.Had niet verwacht dat je nog zo' n lang verhaal zou schrijven,geniet want de druk is van de ketel en niks hoeft nu meer persé.Tot een dezerzijds dagen.grts
  25. Herman van Kempen:
    Beste Jo,
    Enkele jaren geleden sprak je al van het voornemen om ooit eens naar Santiago te fietsen. Dat voornemen is nu werkelijkheid geworden. Van harte proficiat met de succesvolle realisatie van je plan, en dank voor het uitgebreide verslag van deze tocht. We wensen je een voorspoedige reis terug naar je familie in Pey, en tot ziens.
    Groeten, Herman en Tilly
  26. Mart en José:
    3 juni 2013
    Hoi Jo, Een dikke proficiat, je hebt het gehaald, ons petje af voor jou. Hier mag je echt wel heel trots op zijn hoor. Bedankt voor je
    mooie verhalen en een goede vlucht naar huis en verder nog veel
    succes met het lopen van de 4-daagse. Nogmaals gefeliciteerd en
    groetjes.
  27. Mia van Ome Sef:
    Hoi Jo

Jij niet aleen regen................ onze fietstocht langs de donau naar Wenen is ook onder gelopen.
    Goede terugreis en groeten aan iedereen.
    Chriet en Mia.