Reisdag 48: 31 mei 2013

31 mei 2013 - Curtis, Spanje

Reisdag 48: 31 mei 2013

Heerlijk geslapen maar werd tijdig gebeld door mijn meisje om even wat door te spreken.

Ik had met Erika en Johan afgesproken om 08:30 te ontbijten want we hadden allemaal tijd genoeg. Zij hadden afgesproken het laatste stuk samen te lopen en uiterlijk volgende week donderdag in Santiago aan te komen. Om 09:15 vertrokken en weer naar de N-634 gegaan want sommige wegen die zijn beschreven voor de Jacobsroute ben ik zat. Vanaf donderdag golden voor mij alleen nog maar heerlijk geasfalteerde wegen. Het glooiende met een hoogteverschil van een 100 meter is niet eens meer hinderlijk. Bij mijn vertrek uit Vilalba stond in het boekje “Der weg is das Ziel” dat er nog 124km te gaan waren. Dit zijn echter de wandelkilometers maar over de door mij uitgezochte route bleken het nog maar 103 km te zijn. Na bijna 3100km en het einddoel in zicht zoek je toch de gemakkelijkste weg. Na Baamonde ben ik afgeweken van de beschreven route en via de N-VI tot Guitiriz gereden waarna ik weer de N-634 heb opgepakt. De route van 103 km gemakshalve maar door tweeën gedeeld waardoor ik zaterdag in plaats van zondag in Santiago aan zal komen. Na 58km in Curtis een hostel langs de weg gezocht waar ik dan nog een nacht verblijf voor ik in Santiago aankom . Hier is echt niets te doen want ik ben toch wel iets van de Jacobsroute afgeweken.

Ik lees net van Har, van Carla voor de insiders, dat er op zondag een speciale viering is dus alles zal wel zijn reden hebben waarom ik de laatste dagen niet meer de route gevolgd heb.

Omdat ik een hotel voor zondag had besproken heb ik even gebeld met Hotel Mexico, de plaats waar de fa. Soetens ook de fiets komt ophalen, en zij bleken me tegen gelijk tarief een tweepersoonskamer voor drie dagen aan te kunnen bieden. Dit is wat men service noemt.

Nu nog even een reactie op de vraag van Sanxacobeo of de Route del Norte met de fiets te doen is. Ik heb van de site http://www.seidelgrafik.de/gps de track gedownload en deze ook grotendeels gevolgd. Voor fietsers is de Route del Norte zoals beschreven slechts beperkt te volgen, maar je hoeft ook niet echt ver van deze route af te wijken. Als je tevens over een Garmin GPS, met een CityMap beschikt, hoef je niet echt te zoeken naar alternatieven. Altijd uitwijken naar de N-632 en de N-634 is niet direct nodig want er zijn genoeg lokale wegen die je kunt benutten. Deze zijn iets steiler dan de N-wegen maar voor een geoefende fietser best te doen. De 10% stukken zijn me trouwens best meegevallen. Tijdens de klimmen heb ik vaker teruggegrepen naar de ervaring tijdens mijn lopersperiode. Om je “niet op te blazen” tijdens een inspanning grijp ik dan terug door in gedachten je ritme te bepalen via een-twee-drie-vier op elke trapbeweging. Alleen vervang je dan het telwoord “een” door “rustig” wat bij mij een psychologisch effect heeft om niet sneller te willen gaan dan je kunt. Ik weet dat dit ook bij lopers in een herstelfase tijdens de training en in wedstrijden wordt gebruikt. Zo zal iedereen wel iets hebben om zich in te houden tijdens een zwaardere inspanning.

Nog een dag fietsen, dan Santiago bekijken, de Huiskamer van de lage Landen bezoeken, de mis in de kathedraal bijwonen, kaarsje opsteken etc. etc. en dan dinsdag naar huis.

Als afsluiting zal ik dan eens kijken welke statistische informatie over afstand, bezoekers blog ik bij elkaar kan zoeken.

In ieder geval zal ik jullie de laatste dagen nog voorzien van informatie. Voor gebruikte taal en spellingsfouten mijn excuses omdat ik vaker de tekst heb geplaatst zonder ze na te kijken. Ik ben immers docent in ruste en hoef me niet meer om correcties druk te maken. Dat het slordig uitziet ben ik me echter van bewust en daarom nogmaals mijn excuses.

Bon Camino

Reacties:

1. Anne-Lies en Thieu:
    Hallo Jo

Nog even en je ziet de toren van de kathedraal.
    Na vele dagen van zegen ( of was het regen ) eindelijk de zon.
    Hopenlijk krijg je de laatste dag niet nog een penetentie ( een lekke band of iets dergelijks ).
    Je missie is in ieder geval geslaagd.
    Geniet van de laatste dagen en tot ziens in het Limburgse.

Anne-Lies en Thieu
  2. Dolf:
    Beste Jo
    Knap dat je je doel bijna bereikt hebt.
    Ik wil je echter om een gunst vragen. Zou je voor mij en mijn echtgenote ook een kaarsje willen opsteken? Ik zal je later wel eens vertellen waarom we dit aan jou vragen.
    Groeten en sterkte met de laatste kilometers.
    Dolf en Fieni.
  3. Ine:
    31 mei 2013
    Ha Joke als iemand je de spelfouten kwalijk neemt is het een muggenzifter.wie doet het jou na om iedere dag trouw te schrijven ,soms met je laptop op schoot,het is tenslotte geen EXAMEN,ook wel vertypen ons wel eens dat kan gebeuren.Ik lees met plezier jouw verslag en stoor me echt niet aan een foutje.Zet hem op deze laatste kilometers en tot gauw maar weer.grts van ons.
  4. Paul en Peggy:
    31 mei 2013
    Petje af, Jo! Je bent er bijna!
    Ook wij hebben genoten van je avonturen onderweg! Nog veel succes en geniet van je laatste dagen daar.
    We zien je volgende week op 't Hoagveldj......
    Groetjes van de buren.
  5. Dorry Thuijls:
    Hallo Jo,
    Je tocht zit er bijna op. Ik zal je verslagen missen. Het aantal taalfouten valt reuze mee en wat boeit het verder. Je teksten waren boeiend ,interessant en zeer onderhoudend. Je bent in mijn achting de nodige trapjes gestegen. Ik wens je in Santiago een mooie tijd en kom daarna gezond weer thuis.
  6. Gertje en Pierre:
    31 mei 2013
    Nag efkes Jo, lekker op dien gemaak noe, det moog ouch.
    Ich haop detse ein sjoon gezónge mès kriegs in Santiago zunjig.
    En mesjien kinse get regele veur ós koor'Vocomotion", haha.
    Doe kumps bie ós koor en kins dan metein veur de angere pelgrims zinge en herinneringe van toen dan, opdoon. Is det ein idee?
    Cielke numme veer ouch es lid derbie, die kint good zinge.
    Ich mót ins, mit Toon, kómme kalle esse truk bös.
    Wat ein sjaele zeiver....kinse überhaupt waal zinge?
    Fietse en loupe det kinse zeker.
    Daag Jo, det woor ós lètste berichje van ós op diene blog.
    Veer höbbe dich mit väöl plezeer gelaeze en veer höbbe heel väöl ontzag veur dich, doe presteers 't toch mer.
    Groetjes van ós oet Postert en esse truuk bös, kómme veer nao dich. Maar de eerste dage laote veer dich lekker mit rös.
    Gertje en Pierre.

...
  7. Benoît:
    31 mei 2013
    Hoi Jo, weer zònge veeuger - noe alweer 45 joar geleje - op et lès biej de wanjeltogte van de DVT o.a. "We zijn er bijna .... Maar nog niet helemaal". Dèt kinstoe noe aug zènge. Nog efkes. Geweljig waatste gepresteers höbs. Eg te gèk. En aug zoea good geteimd. Kòs waal ein ein spòrbeukske gehadj höbe. En de kondiesie is ès ig et good begriep aug mit stökke op veuroet gegange. Zuus noe neet op taege en bergske van 10%!!
    Geneet nog van de resterende daag en tot ûrges in Eg of Pèij.
  8. Margriet Hermans:
    31 mei 2013
    Maar Jo, het is niet te geloven dat je al weer bijna terug komt. Je bent een reuze kei! Wat zul je veel te vertellen hebben op ons weekendje! Maar ondertussen kun je natuurlijk goed je keel smeren! Hou je haaks het laatste stukje en kom goed terug.
  9. Mart en José:
    1 juni 2013
    Hoi Jo, het zit er bijna op, nog effe doortrappen en je hebt je einddoel bereikt, geweldig!!! Heel veel respect voor jou en dat je ook nog elke dag je verhaal schrijft, ook als je toch wel eens echt moe bent, vinden we heel knap. Geniet nog van de laatste dagen en
    het vooruitzicht bijna je einddoel bereikt te hebben. Groetjes.
  10. Mien en piet:
    1 juni 2013
    Haar Jo, terwijl jij nu aan je laatste etappe bezig bent zeggen wij deze : Jij bent een KANJER!!!!! Superwat je gepresteerd hebt. Er waren al vele voorgangers, maar als je zelf dit einddoel bereikt hebt lijkt het me toch iets heel bijzonders. Wij hebben het gevoel gehad, door je verhalen, dat we stiekum achter op de bagagedrager, of in de fietstassen met je meefietsten. Het was erg leuk om je reserveringen te delen. Morgen de mis met het enorme wierookvat moet inderdaad een mooie afsluiting zijn. Je moet daarna al een fietskarretje vol kaarsjes branden, maar voor ons en ons nichtje is er toch zeker een bij. Jo nog fijne zonnige dagen in Santiago, je hebt het verdiend en tot ziens in Pey.
  11. Mien en piet:
    1 juni 2013
    Ha Jo. Nu jij bezig bent aan je laatste etappe, zeggen wij al: je bent een echte KANJER!!!! Er waren al vele voorgangers, maar als je zelf dit einddoel bereikt, denk ik, dat het een heel bijzonder gevoel is. Door je reiservaringen onderweg met ons te delen, hadden wij het gevoel, stiekem, achter op je bagagedrager of in je fietstassen mee te reizen. We wachtten iedere avond gespannen af om te horen wat je weer meegemaakt zou hebben onderweg. Als afsluiting de mis met het enorme wierookvat moet inderdaad een enorme belevenis zijn. Ook opletten of je naam genoemd wordt. Een aanhangwagentje vol kaarsjes moet je inmiddels al branden, nog eentje erbij voor ons en voor onze familie kan nog wel, denk ik. Jo , geniet nog enkele dagen van alle indrukken in Santiago en het mooie weer, je hebt het verdiend. Tot ziens in Pey.
  12. Mien en piet:
    1 juni 2013
    Jo, sorry foutje. Per abuis 2 keer verzonden. De eerste was zoek, maar blijkbaar toch geplaatst. Zo zie je maar hoe snel je een fout maakt en ik zit nog niet eens op de fiets naar Santiago!!!!
  13. Ria mulleners:
    1 juni 2013
    Ha Jo,ook van Hub en mij Petje af voor zo,n prestatie.steek ook maar een kaarsje op voor ons.,dat nooit kwaad.kun je nog even op adem komen en dan naar huis komen,het word hier dan wat beter weer.tot ziens gr Ria.