Reisdag 12: 25 april 2013 (Le Mont-Saint-Michel)

25 april 2013 - Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk

Heerlijk geslapen en vanmorgen nog het reisverslag van gisteren op het blog gezet.

Aangezien de afstand tot Mont Saint Michel volgens de routeplanner 97 km is, gekeken welke overnachtingen er mogelijk zijn. Er bevindt zich een Hostel op 15km na Mont Saint Michel en dat heeft mijn voorkeur. Kan niet boeken via internet maar dit lijkt me ook riskant als de afstand niet gehaald wordt. 8 km voor de Mont ligt een mooie camping. Prijstechnisch zijn deze gelijk, maar als ik kan kiezen uit een bed of een matrasje dan is de keuze snel gemaakt. Van beide locaties de gegevens in de telefoon gezet en dan om 08:45 op pad. Vanuit Saint Lo gaat het naar Avranches in een bijna loodrechte weg. In hoogte is dit niet zo. Vanaf het begin heb ik het idee dat als ik 50 meter daal ik er weer 70 moet klimmen. Dit gaat zo door tot Villedieu les Poéles (door mij maar vertaald als de stad van de goddelijke kippen). Hier rond de middag gestopt en het aanbod van een Brasserie geaccepteerd. Soep , een heerlijke saladeschotel afgesloten met koffie en chocoladetaart. Een beetje een vreemde combinatie maar voor € 9.- mag je niet mopperen. Gelukkig ging het van hieruit naar Avranches juist andersom. De daling was langer dan de kleine klim die er op volgde. In Avranches besloten langs de baai van Mont Saint Michel te fietsen. Op het drooggevallen stuk zee lopen duizenden schapen. Ze schijnen toch wel van iemand te zijn want op hun vacht staan getallen vermeld.

Twintig kilometer voor de Mont stopte ik bij een Bar/Tabac om een cola te drinken. Naast mij zitten een forse man en een klein vrouwtje. Hij begroet me als pelgrim en vertelt dan dat hij vanuit de Frans-Spaanse grens ook al naar Santiago is gewandeld. Trots liet hij de speldjes op zijn rugzak zien. Nu waren ze op weg vanuit Parijs naar Mont Saint Michel. Na een kwartiertje afscheid genomen en weer op weg. T.o.v. enkele jaren geleden was hier veel veranderd. Je kon niet meer met de auto tot bij de berg komen maar die moest je nu op een grote parkeerplaats neerzetten. Met een gratis bus word je dan naar de berg gebracht. Gratis mag wel want het parkeren kost € 3,- per uur. Er is in het verleden een dijk aangelegd als toegangsweg tot Mont Saint Michel. Deze dijk is de oorzaak van het dichtslibben van het achterland waar nu de schapen lopen. Een burgemeester wilde dit opheffen door een brug naar de Mont te maken en dan de dijk weg te halen. Je kunt zien dat er nu aan de ene kant een brug in aanleg is. De volgende burgemeester was tegen en wilde juist de dijk verstevigen om het dichtgeslibde gebied voor de landbouw te bewaren. Dus rechts van de dijk wordt een brug gemaakt en links wordt de dijk verstevigd. Wat er van komt zien we misschien na jaren als we er nog eens zouden komen. Vanuit Mont Saint Michel gebeld met het hostel. Een vriendelijke stem op een bandje geeft aan dat het hostel fermé is. Dan maar terugfietsen naar de camping want intussen was het 18:00 uur geworden. In het half uur dat ik in Mont Saint Michel was, heeft de wind zich gedraaid van zuid naar noordwest. Nu kreeg ik hem pal van voren en werd het in no-time donker. De Mont Saint Michel zag je niet meer liggen. Voordat ik bij de camping was stond een aanbod voor een chambres d'hôte voor € 23,- incl. ontbijt langs de weg bij een boerderij. De kamer was een beetje oubollig, maar de badkamer had een douche met alles erop en eraan. De keuze voor het bed was snel gemaakt. Na de douche voor een crêpe gegaan 100 meter hiervandaan en lekker lui op bed.

Terugkijkend op vandaag heb ik met wat omweggetjes langs de baai 108km gereden en komt mijn totaal uit op 1053km. Het weer was, behalve op het einde, perfect en ik begin een kleurtje te krijgen. De voorspelling voor morgen is een NW-wind maar kouder en kans op een bui. In ieder geval gaat de route morgen richting Rennes en waar ik uitkom zie ik wel. Zal binnenkort eens een rustdag gaan plannen,

Groetjes

Reacties:

1. Tessa:
    25 april 2013
    Hoi, gaat goed zo te lezen. Niet te hard fietsen. Anders bent u al eerder in bilbao dan gepland, dat kan niet de bedoeling zijn. Veel succes nog!
  2. José Verheijen:
    25 april 2013
    leuke belevenissen onderweg. niets anders te hoeven doen als te zorgen dat de benen goed zijn, en het karretje goed loopt. Ondanks de wind lijkt het me toch een goed leven. rust op tijd, dan kan je het ook beleven.