Reisdag 11: 24 april 2013 (Saint-Lô)

25 april 2013 - Saint-Lô, Frankrijk

Vannacht slecht geslapen. Vanmorgen bij het opstaan had ik zware benen dus ik had er een zwaar hoofd in voor vandaag. Het was buiten nog bewolkt maar de vooruitzichten zijn goed. Korte of lange broek was de vraag. Toch maar gekozen voor de lange broek maar de korte bovenop gelegd in de fietstas. Na het ontbijt vertrokken richting Colleville sur Mer waar aan Omaha Beach de grote Amerikaanse Begraafplaats is met iets meer dan 9100 graven. Die er geweest is weet dat het gras gemillimeterd is en er nergens ook maar iets op de grond ligt. Er waren twee bussen met Amerikanen en ik moet zeggen dat mijn fiets met karretje de aandacht trok. Een oudere dame sprak me aan en vroeg waar ik naar toe ging. Toen ik zei van Nederland naar Spanje te reizen riep ze "That's amazing" en riep er nog een ander echtpaar bij. "Amazing" was volgens mij het enige woord wat ze kenden. Het bleek dat ze een 14 daagse trip naar Europa maakten en dat ze ook al in Margraten waren geweest. Ze wensten me nog succes toe.

De zon begon langzaam door te breken en ik heb toen op het toilet, blinkend schoon, maar van fietsbroek gewisseld. Eindelijk in korte broek.

Vervolgens doorgereden naar La Cambe waar het kerkhof ligt van de gesneuvelde Duitse militairen. In totaal iets meer dan 21.700 waarvan volgens de informatiedienst 90% jonger dan 20 jaar was. Het was niet zo clean als dat in Colleville maar het geeft meer een gevoel van rustplaats en niet van tentoonstelling.

In tegenstelling tot Colleville stonden hier maar twee auto's van bezoekers. Ik zat rustig op een bankje te lunchen, trekt het karretje weer de aandacht van deze bezoekers. Blijken dit Nederlanders uit Geleen te zijn die vroeger met hun ouders naar Canada waren geëmigreerd. Ze hadden nog een tante in Meerssen wonen en waren blij nog eens "plat te kenne kalle'.

Vanuit La Cambe de kortste weg genomen naar Saint Lo, en de rest van de kust van Normandië voor gezien te houden. Ik had met Cily al bekeken dat als ik de hele kustroute zou volgen ik elke dag moest fietsen om 18 mei in Bilbao te kunnen zijn. Rond 16:30 in Saint Lo gekomen, even gedoucht en verslagje gemaakt. Intussen kunnen de benen uitrusten.

Ga dadelijk bij de Brasserie iets eten en voor de rest een rustige avond.

Voor morgen staat de trip naar Mont Saint Michel op het programma.                                 Groetjes

Reacties:

1. Peter:
    25 april 2013
    Hi Jo 800 km de colelga's van BWS heb ik vandaag je dagverhaal voorgelezen. Heel veel groeten van Margo en Jolanda...ze vinden het super dat je dit doet wat knap... etc etc. Heel veel goede wensen van ons alle maal...... succes met je po et le muscle..... gr Peter , Jolanda en margo
  2. Frans en Marly:
    Hallo Jo,
    Even een minuutje vrijmaken voor een "vitaminepraatje".
    Je gaat nog steeds als een speer (anders kiepte je niet om met het karretje). Ik kan me toch wel voorstellen dat je veel bekijks hebt met die aanhanger, maar de meeste mensen zullen wel denken:
    "Welke vrouw zet haar man zó met hebben en houden op straat.......
    en dan zegt die arme klo.. ook nog dat hij op pelgrimstoer is"!!!
    Gelukkig kennen we die vrouw alle twee.
    Alle gekheid op een stokje: Je doet het geweldig, ondanks het mindere weer en die kleine malheurs.
    TIP: vermijdt die dagelijkse lekke banden.... of zoals jij ze noemt
    "plat du jour"
    Frans en Marly
  3. John van buggenum:
    25 april 2013
    jo , ich bun nu al jaloers op dich .
    wat ein geweldige ervaring likt mich det .
    noch ein paar jaor ( 20 ) den hoap ich det ich dit auch ken doon .
    veul succes john

ps dink der aan keep fit!!!!!!!!!!!!!!!