Reisdag 14: 27 april 2013 (Redon)

27 april 2013 - Redon, Frankrijk

Gisteravond naar Rennes gelopen om iets te eten. In de oude stad heb je keuze genoeg uit Kebab zaken maar normale restaurantjes kun je hier niet vinden. Bij het moderne gedeelte van de stad met het winkelcentrum een leuke Italiaanse eetgelegenheid gevonden en daar gekozen voor lasagne. Heerlijk met een glaasje wijn. De stad Rennes is een typisch Franse stad. Rommelig, vuil en lawaaiig.

Daarom maar terug naar mijn Hostel.

Vannacht slecht geslapen. In het Hostel was een grote groep jongeren aanwezig die tot twee uur vannacht kabaal hebben gemaakt en om zes uur alweer begonnen. Daarnaast kraakte mijn bed bij elke beweging. Ik heb toen het andere bed geprobeerd maar dit had hetzelfde probleem. Daarom maar de matrassen op elkaar op de grond gelegd. 's-Morgens nog maar wat blijven liggen want het zou toch een rustige rit worden. Om acht uur gaan ontbijten en toen bedacht ik me dat het zaterdag was. Jeroen zou wel op zijn met Jurre. Even een berichtje gestuurd met WhatsApp of we konden skypen. Een kwartiertje later zat Jurre voor het scherm, Jeroen en Petra ook, maar ik denk dat ik blijder was dat ik hem zag dan hij mij. Hij keek een beetje vreemd. Wat wil je ook op die leeftijd. Ik vond het wel leuk hem te zien en te constateren dat hij gegroeid was. Nee schudden kan hij al en ik hoop dat hij het begrijpt.

Tegen 09:45 vertrokken naar de D177. Hier loopt een prachtig fietspad langs, maar ik had gezien dat bij de weg zelf een bordje AUTOWEG stond. Na 5km hield het fietspad op en kwam ik op de D177 terecht. Fietste heerlijk totdat een motoragent me aanhield omdat ik op de autoweg fietste. Met handen en voeten geprobeerd hem duidelijk te maken hoe ik dan verder moest na het fietspad. Hij gaf aan dat hij dat ook niet wist, maar dat ik van de autoweg af moest. Onder politie escorte 4km verder de afslag genomen naar Bruz. De agent gaf aan dat ik van daaruit maar een andere weg moest kiezen en wenste me nog een goede reis.

In het centrum van Bruz was ik me aan het oriënteren toen er een dame met fiets naast me stopte en vroeg of zij me behulpzaam kon zijn. Toen ik zei dat ik naar Redon wilde keek ze eerst bedenkelijk, toen naar mijn fiets en het karretje en zei: “C`est possible”. Ze kende een fietspad dat naast een riviertje liep dat in Redon uitkwam. Ze fietste 3km mee om me de weg te wijzen. Zo kom je ze niet vaak tegen. Het was in het begin prachtig fietsen over het goede onverharde pad. Echter op sommige plaatsen had het riviertje bij hoog water het pad beschadigd en had men deze stukken opgevuld met grind. Dan werd het fietsen of je aan Parijs-Roubaix bezig was. Het voordeel van fietsen naast de rivier was dat er geen klimmetjes inzaten want die was ik onderhand beu. Het nadeel is dat de rivier meandert en dat je meer kilometers maakt dan je van tevoren gedacht had.

Naast het pad lagen maar weinig dorpjes en die er lagen hadden geen boulanger. Mijn voorraad sultana’s was beperkt, maar gelukkig wel genoeg drinken bij me. Na 68km bij een bruggetje is een restaurant waar ik een heerlijke kop soep met een stokbrood eet. De eigenaar gaf aan dat het over de weg nog ongeveer 10km was, en dit gaf de doorslag om het fietspad te verlaten. Na 3km begon de glooiing en moest ik weer bergop fietsen. Dit viel behoorlijk tegen zeker als achteraf blijkt dat het geen 10 maar 22km waren tot Redon. Het te weinig eten overdag begon toch zijn tol te eisen want de benen wilden maar moeilijk rond. Eindelijk om 16:45 kwam ik bij mijn overnachtingsadres aan. Voordat ik naar binnen ging snel bij de naastgelegen LIDL naar binnen om de voorraad voor onderweg aan te vullen. Het zal me geen tweede keer gebeuren dat ik te weinig eten bij me heb onderweg. Tevens een brood en stuk kaas gekocht voor morgen omdat op zondag meestal niets open is.

Snel gedoucht en meteen naar de Bar/Brasserie in het Intermarché om te eten, Ik verr… van de honger. Een menu van €12,- met entrecote (300gr) en alles erbij was mijn keuze. Sorry Piet en Benoit, ik heb toch gekozen voor een donkere jongen. Als toetje een kopje koffie en terug op de kamer vielen de luikjes dicht. Tegen half negen de stand van zaken opgemaakt voor morgen. Klopt de 70km wel. Alles drie keer gecontroleerd maar ik kan niets afwijkends ontdekken. Dan maar de kamer in Nantes voor twee nachten gereserveerd zodat ik daar overmorgen een rustdag inplan. Vanuit Nantes naar Bilbao zou het met de fiets nog ongeveer 700km zijn, Met 18 reisdagen voor de boeg moet dit niet onoverkomelijk zijn. Nu nog het reisverslag gemaakt, even naar BBC-news kijken en dan maar weer oogjes dicht. Het was me wel een dag.

Groetjes

Reacties:

1. Gertje en Pierre:
    27 april 2013
    Ha Jo, wat bösse eine doorzitter en dan al die sjoon verhaole van dich op de compjuter. Veer blieve dich volge, idderde daag, sjrieve de plaetskes hoe se kumps allemaol op en gaon dan op de kaart kieke wie se gefiets höbs. Leuk det kontak mit luuj van alle kenj van de wereld. Zet hem op !!!!groetjes van Pierre en Gertje......ps morge is rösdaag, moogse allein nao de kèrk gaon, haha
  2. Gertje en Pierre:
    27 april 2013
    Ha Jo, wat bösse toch eine doorzitter, veer volge dich iddere daag, laeze hoe se bös, sjrieve det op en gaon det nao op de kaart. En sjiek al dien verhaole via de kompjuter. Die laeze veer mit väöl genot. Zet hem op en groetjes van Pierre en mich.
    ps morge is t zunjig, eine verplichte rösdaag, moogs allein nao de kèrk gaon :)
  3. Gertje en Pierre:
    28 april 2013
    dao is dus get fout gegange, kan nieks gaeve, leuse ós drie keer
  4. Ine:
    28 april 2013
    Eine nuuje naam veur dich Joesoef de Funès.Ich dach det zo get allein in lachfilms veurkump maar doe maaks het waal hièl spannendj.Eine bestseller zoe auch neet gek zeen,waat ein aventuur en den mit henj en veut motte sprèke zoe stiekem muuske wille spele om die strapatzen van dich mit te maken.Höbbe weer hie weer get om euver te kalle en om te lache maar geine dè het dich nao duit.Geniet van diene rösdaag en laot oos weer geniete van dien verhaolen.grts van os.
  5. Margo:
    Hoi Jo,
    Van Peter vernomen van je geweldige fietsreis. Wat een onderneming.Ik ben enorm trots op jou. Leuk om elke dag joiuw ervaringen en dingen die je meemaakt te kunnen volgen. Ook prachtig om de foto's te zien, gemaakt in plaatsen waar je zelf ook eens bent geweest. Ik wens je alvast veel fitheid en gezondheid voor de rest van je route.
  6. Mat Knaapen:
    28 april 2013
    Mooi idee om naar Santiago te fietsen, langs de kust (zoveel mogelijk). Geen gebaande pelgimswegen, tenminste voorlopig niet. Vanaf Bilbao zal het wel pittig worden, maar ook erg mooi. Het is te hopen dat U van vis houdt. Bonne route!