Reisdag 16: 29 april 2013 (Rustdag Nantes)

29 april 2013 - Nantes, Frankrijk

Heerlijk geslapen en pas om 08:00 opgestaan. Het is half bewolkt en het zonnetje doet een poging door te breken. De lokale krant had ook twee pagina's gewijd aan de troonswisseling in Nederland. Ze hadden grote bewondering hoe Beatrix het vorstendom een hedendaags gezicht had gegeven.

Na het ontbijt rugzak gepakt en op naar Nantes met de tram.

Bij het Office du Tourisme informatie gaan inwinnen. Ik krijg een folder mee in het NEDERLANDS waar de meeste informatie instaat. Niet veel dus. Nantes is een stad met ongeveer 300.000 inwoners en heeft een sterke economische structuur door de verbinding met zee en de goede aan en afvoerwegen over land. Tevens is het de hoofdstad van het departement Loire Atlantique. Als historische bouwwerken worden genoemd het kasteel van de hertogen van Bretagne en de kathedraal van Nantes. Ook het eiland Île de Feydeau wordt genoemd omdat dit een woonwijk is die volgens de Hollandse methode, op palen, gebouwd is in een moerassig gebied. Hier woont de elite van de omgeving in statige gebouwen.

Het kasteel is inderdaad indrukwekkend en zeer goed bewaard gebleven. Op dit moment is er een museum in ondergebracht dat ik als cultuurbarbaar maar niet ga bezoeken. Het museum was trouwens gesloten ook. Het kasteel met de muren en omliggende grachten is goed onderhouden en een trekpleister voor de bezoekers. Alvorens de kathedraal te bezoeken me aangepast aan de Franse levensstijl en heerlijk op een terrasje een kopje koffie gaan drinken. Deze zitten altijd behoorlijk vol en aan het gekwebbel van de Fransen te horen worden ze niet voor niets “de haantjes” genoemd.

Op naar de kathedraal die voor een gedeelte weer in de steigers stond. Je kunt zien waar ze geweest zijn want daar zijn de muren, nadat de kalkstenen zijn schoongemaakt, voorzien van een witte kalklaag. Deze gedeeltes steken sterk af tegen de gedeeltes die nog gedaan moeten worden. Binnen in de kathedraal stond een kraan en ze waren daar net bezig een nieuw, of gerestaureerd, altaar terug te plaatsen. Behoorlijk wat lokale waardigheidsbekleders en televisieploegen stonden erbij. Voor zover ik kon zien moesten er drie gedeeltes worden geplaatst. Echter na het eerste blok ging men pauzeren en ben ik toen verder de stad gaan bezichtigen. Er waren mooie winkelstraten alleen zijn de winkels op maandag gesloten of ze gaan pas om 14:00 open. Wat je wel zag waren heel veel bedelaars, in hoofdzaak jonge vrouwen met baby’s op schoot. Ze kunnen dus toch ook iets anders dan alleen maar bedelen.

Rond 14:00 heb ik het voor gezien gehouden en ben naar de chinees gegaan om iets te eten. Ik merkte geen verschil met een week menu zoals ze die bij ons serveren.

Het zonnetje is dan allang verdwenen en ik besluit maar terug te gaan naar het hostel. Eerst bij de bakker nog twee stokbroden gezond gescoord voor vanavond.

Benoit had me een site doorgestuurd van een fietsroute langs de kust. Ik moet zeggen zeer de moeite waard en ga straks eens kijken waar ik op deze route aansluit. De route is iets langer dan ik gepland had, maar loopt wel over vlakke wegen. Het zal dus ook iets beter opschieten.

De personen die denken dat het in Frankrijk beter weer is moet ik echt teleurstellen. Donderdag wordt de hele dag regen voorspeld en de gemiddelde temperatuur ligt rond deze tijd op 15 graden. Ook het zonnetje komt maar flauwtjes door. Zolang er een noordelijke wind staat, en dit zou de eerste week nog zou blijven, voelt het ook koud aan. Maar ja heb ik wel de wind in de rug. Johan Cruijff zou zeggen “elk nadeel heb zijn voordeel” of was het omgekeerd.

Ga nu eerst een tukkie doen, dan de reis voor mogen voorbereiden en proberen me nog iets van de Spaanse taal eigen te maken.

Ine de Franse taal is echt geen probleem. Avec des handen en les voeten et trés snel, verstaat le gendarme moi wel.

Bonjour.

Reacties:

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ine:
    29 april 2013
    Leuk die humor van je,zou. Je anders wel verliezen met dit weer.Vanmorgen even bij je vrouwtje geweest en afgesproken dat Ton hun naar het vliegveld brengt en ook weer ophaalt.Hier ook erg koud ,weinig zon dus de panelen leveren weing stroom.Geniet nog even van je vrije dag en neem de tijd om te rusten anders ben je volgende week al in Bilbao,grts en tot schrijfs
  2. Frans en Marly:
    29 april 2013
    Há die Jo, hier weer een paar woordjes uit Heerlen. Zo te lezen heb je je de afgelopen week niet verveelt.
    Hard gefietst, cultuur gesnoven en de franse "flikken" een hartverzakking bezorgd.(dat noem ik nog eens avontuurlijk).
    Die dag rust heb je dan ook dubbel en dwars verdiend ennn...... uitgerust kun je de trappers de komende dagen weer geselen.
    Denk er aan dat je morgen in het oranje gekleed onderweg gaat met eventueel een vlaggetje op het stuur.
    Ik denk dat ik morgen maar in bed blijf liggen!!
    Tot de volgende keer en blijf op de been.
    Groetjes van Frans en Marly
  3. Herman &José:
    29 april 2013
    Ha Joke. Net een half boek over je gelezen want de pc is een aantal dagen buiten bedrijf geweest en dan heeft men veel te lezen want volgens mij heb je tijd over! Zou je niet wat méér fietsen op een dag zodat je eerder op je bestemming bent. Volgens mij was dit ook de opzet op de snelweg ( opgepakt worden om een eind verderop weer af te zetten) En hotelkamers verbouwen brengt ook risico met zich mee, zorg maar dat je niet in het kotje komt. En via fietspaatjes ga je wat bezichtiggen? Dit bestaat in Nederland niet. Zal ik morgen de koelkast op 't Hoogveld nog eens checken? Onzin ter zijde: Hou vol, met jouw instelling red je het best. Gr
  4. Cily:
    29 april 2013
    Ha manlief, ben net terug van de inschrijving van de avondwandeling (de vijfde alweer) We hadden ruim 200 wandelaars vanavond en ik moet je veel groeten doen van Annelies Sentjens en Rob van Kerkom. Ook zij volgen je verslagen en Annelies weet goed waar je het over hebt, want zij heeft gelopen vanaf St.Pied de Port naar Santiago en vertelde vanavond over allerlei dingen die ze heeft beleefd onderweg en bij aankomst in Santiago.
    Heb je je rustdag goed gebruikt en morgen weer op de pedalen? Als ik de weersverwachting bekijk gaat het de komende dagen en met name morgen behoorlijk regenen in jouw buurt, dus misschien de afstanden een beetje inkorten?? Tot horens, Cily en Tessa
  5. José Verheijen:
    29 april 2013
    Wat is het toch met dat weer in Frankrijk, en dan te denken dat het daar altijd beter zou zijn als in Nederland. Zondag hebben we de Lentetocht gehad met 600 deelnemers, en het was heerlijk wandelweer. ik heb met Nelly van No en Wil Hodselmans de 19 km gelopen. groetjes en veel wind in de rug!!
  6. Mien en piet:
    Ha die Jo,
    toen ik gisteren je verslag las dacht ik dat het je een beetje in de "bol"geslagen was.
    Ook al fiets je snel en heb je een "aanhangwagen" bij je, je bent dan nog geen snelverkeer. Ook in Frankrijk niet !!
    Hou je dus maar op de fietsroute, lijkt ons verstandiger en vooral veiliger. De fietsroutes in Frankrijk zijn al avontuurlijk genoeg.
    Een aangename peddeldag gewenst.