Reisdag 17: 30 april 2013 (Saint-Jean-de-Monts)

30 april 2013 - Saint-Jean-de-Monts, Frankrijk

Gisteravond had ik de route voor vandaag bekeken en de aanbevolen route Vélodyssée door Benoit sprak me wel aan. Vanaf Nantes gaat er een lokale fietsroute richting Bourgneuf-en-Retz en daar kun je dan na ongeveer 50 km snel de aansluiting vinden op de besproken fietsroute. Als het dan meezat, moest ik in de buurt van La-Barre-de-Monts een slaapplaats kunnen vinden.

De meteoberichten van Meteo-France, Accuweather en Weeronline gaven alle drie aan dat het vandaag ging regenen vanaf het middaguur.. Daarom maar vroeg ontbeten en om 08:15 op weg. Nantes inkomen was een probleem, eruit eveneens. Na een half uur had ik eindelijk de bedoelde fietsroute gevonden en ging het met de strakke wind in de rug voortvarend richting kust. Het zonnetje liet zich tussendoor ook nog even zien.

Vanaf ongeveer 10km voor Bourgneuf merk je dat er honderden grotere en kleinere meertjes zijn die de delta vormen van de Bai-de-Bourgneuf. Tussen de meertjes liggen de weilanden waarop honderden vogels zich ophouden. Het lijkt wel een natuurreservaat. Het gras in de weilanden boog mooi mee met de wind. Gelukkig wel in mijn rijrichting. Rond 11:30 sloot ik na 48km aan op de bedoelde Vélodyssée. Met de wind in de rug fietste het erg makkelijk. Het weer bleef goed en ook de fietsroute langs de kust beviel me wel. De Fransen noemen deze paden de “voi vertes”, en de Engelsen de “Greenways”.

Voor wie meer over deze route wil weten hier de site die Benoit me heeft doorgestuurd; http://www.velodyssey.com/

Via deze groene wegen door richting La-Barre-de-Monts en enkele kilometers voor Fromenline, een gehucht van La-Barre-de-Monts, vielen de eerste druppels. Voor het echt begon te regenen kwam ik aan bij het toeristenbureau. Een slaapplaats was moeilijk te krijgen omdat deze en volgende week de voorjaarsvakanties zijn in Frankrijk. Alleen in Saint-Jean-de-Monts, 14km verder, is nog een betaalbare overnachting mogelijk. Eigenlijk had ik geen keus, en liet ik deze reserveren. Een Hollandse jongen is toch wel aan een regenbuitje gewend. De regenkleding aangedaan en via de greenways richting Saint-Jean-de-Monts. Het weer bedierf het wel want deze fietsroute moet je echt in een droge zonnige tijd kunnen fietsen. Tegen half drie ben ik in Saint-Jean-de-Monts bij het hotel aangekomen. De schoenen waren doorweekt en daardoor ben je zelf ook door en door koud. Op de kamer snel de verwarming opengezet, schoenen erbij, regenkleding aan de binnenkant van de douchedeur gehangen en zelf heerlijk onder de warme douche. Onder het douchen maar gelijk het Craft-shirtje de dagelijkse wasbeurt gegeven. Na het douchen maar direct onder de dekens gekropen om echt warm te worden. Heerlijk!! Je valt er zo bij in slaap. Gelukkig ligt het hotel midden in het centrum van het plaatsje. Naast het hotel ligt een restaurant dat vandaag Moules avec Frites op het menu heeft staan. Ik hoef dus niet ver meer de deur uit.

Voor morgen moet ik nog iets verzinnen. Ik kan slechts een nacht blijven en moet morgen weer vertrekken. Gelukkig worden er minder regenbuien dan vandaag verwacht. Ik hoef trouwens ook niet meer elke dag grote afstanden te overbruggen voordat ik Cily en Tessa in Bilbao tref. Misschien stop ik morgen al na 10km, wie weet. Van vrijdag t/m dinsdag zijn de weersverwachtingen beter met zon en hogere temperaturen.

Ik hoop dat het in Nederland vandaag beter weer is voor de feestelijke activiteiten tijdens de troonswisseling. Ik zal vanavond eens op de televisie kijken of er iets van te zien is.

Groetjes

Reacties:

1. Cily:
    Ha die Jo,
    Je hebt zo te zien toch weer een flinke trip gemaakt en inderdaad: hier was het weer prima en zeker voor alle feestelijkheden in Amsterdam. We hebben genoten van alles op tv en zijn vanmiddag met Herman, José en Bowie naar de koninginnemarkt in Echt gelopen. Daar troffen we Jeroen, Petra en Jurre met een heel stel vrienden. We hebben nog wat leuke speeltjes voor Jurre gekocht op de koninginnemarkt en zitten nu weer voor de buis voor het avondprogramma van ons nieuwe koningspaar.
    Groetjes en doe morgen maar rustig aan! C en T
  2. Miranda Kleuskens:
    Hola Jo,
    Comó esta? Hoy un nuevo Rey. Todo el día miró el televisión. Todo el día leer tú contar. Es muy bíen. Even verder in 't Nederlands, gaat toch beter. Je verhalen zijn prachting en het geweldig. Ik vind het een hele prestatie met de fiets .... en karretje. Ik hou het toch op lopen over 5 jaar, ik hoop dat ik mijn droom dan kan waarmaken......samen met Alice.
    Buen éxito con bicicleta y el carro.

Salodos Miranda
  3. Gertje en Pierre:
    30 april 2013
    Ha Jo, t woor eine sjone keuningsdaag, aafsjloetende keuninginnedaag. De tv, boete de sjpelkes veur de jeugd mer zeker ouch de festiviteite veur t jónk/ouwer volk, t waer deej good zien bès,t bleef dreug alhoewel veer bès ins héél väöl raege koosjte gebroeke, t leefs sjnachs. Good detse de windj in de rögk höbs, ich benijd dich neet es t raegent. Sjieke fotoos leutse ós zeen en dien versjlage laeze veer gaer. Zet hem op, op de fiets en geniet van de momente wo-op se dich de welverdeende rös paks en 't aete en drinke dich "wel" leets gevalle. Groet oet Postert.