Reisdag 24: 7 mei 2013 (Lacanau)

7 mei 2013 - Lacanau, Frankrijk

Omdat ik pas om 00:30 ging slapen viel het tegen dat ik om 04:00 gewekt werd door regendruppels op het tentdak. Geen stortbuien maar gewoon zachte regen. Het duurde tot tegen zessen voor ik weer even kon slapen. Tegen acht uur opgestaan en alles wat in mijn tentje lag in de tassen en het karretje gedaan. Nadat ik de haringen van de tent had verwijderd heb ik de tent maar opgepakt en onder het afdak van het restaurant geplaatst. Daar de boventent eraf gehaald en met het survival doekje van mijn MTS-ers de buitentent watervrij gemaakt. Vervolgens deze over twee aaneengesloten tafels gehangen om te laten drogen. Het binnententje opgevouwen en opgeborgen. Aangezien er genoeg tafels buiten stonden heb ik daar mijn ontbijt genomen omdat er op de camping toch bijna niemand aanwezig was,

Tegen 09:30 buitentent ook ingepakt en vertrokken naar de veerboot in Royan. Deze was natuurlijk net vertrokken en ik moest wachten tot 11:00 uur voor de volgende boot. Ondertussen maar weer het linkerbandje van het karretje gepompt. Sinds de tocht door het distelpaadje verliest deze band steeds een beetje lucht en moet ik bij elke stop even bijpompen. Ook het profiel van de beide bandjes is op en ik moet ergens nieuwe zien te kopen. In de plaatsen waar ik tot nu toe ben geweest zie je wel overal fietsenverhuur maar geen “Garage de velo”.

Na de overtocht van Royan naar Point de Gave kon ik daar aan de dagelijkse tocht beginnen rond 11:40 uur. Je komt weer direct op een lang fietspad uit met alweer pijnbomen en gele brem. Als variatie liep er de eerste 10 km ook nog een niet meer gebruikte spoorlijn naast, waarop men een treinstel was vergeten weg te halen. Het gras stond tenminste tussen de wielen.

Het stuk van La Rochelle naar Royan lag nog in het departement La Charente Maritime en nadat ik van de boot kwam zat ik in de Gironde. Binnen 1 km nadat ik begon te fietsen stond er ook al een aanwijzing dat ik me op de Jacobsroute bevond. Een paaltje met blauwe hoed en eronder de Jacobsschelp. Ik schat dat er om de twee kilometer zo’n paaltje stond. Ik had nu 4 markeringen dat ik me op de goede weg bevond en wel: Het bordje van de Vélodysséé, kaart uit de Michelin gids, wit/rode markering van een GR, en mijn Garmin. Gisteren was het al opvallend dat je steeds rechte stukken fietspad had van tussen de 6 en 10 km. Dan een klein bochtje en weer een lang stuk. Vandaag begon dit eentonige te vervelen zeker op het einde van de dag, Je ziet dan geen gele brem meer, je ruikt geen frisse bosgeur en de cirkelende roofvogel valt al helemaal niet meer op. Wat wel nog opvalt, is de kaalslag van hectaren bos door de Forestier. Niet uitdunnen die bossen maar helemaal weg. In deze hele kuststreek van de Gironde zie je prachtige stranden maar er is rond deze tijd helemaal niets te doen. Grote nieuw aangelegde parken met vakantiewoningen met aan de ingang het bordje Fermé. Gezien het late vertrek vanuit Point de Grave had ik een overnachting in Hourtin-Plage gepland. Hier was alleen bij het strand een snackbar geopend en voor de rest zelfs geen dode kip te zien. Dan maar door naar Carcans-Plage. Hetzelfde verhaal. Een groep tourfietsers stond ook naar het niets te kijken en dan valt een dergelijk karretje toch weer op. Zij gaven me het advies door te reizen naar Lacanau-Plage want daar waren genoeg campings. Dan die 13km er ook nog maar bij. Net na 17:00 kwam ik in Lacanau aan waar een paar druppels regen vielen. Een echt druk vakantieplaatsje maar een aanduiding van een camping zag ik niet. Bij het VVV-kantoor geïnformeerd naar de campings of naar een goedkope slaapplaats. Zij gaven me een adres van een Hostel. Dit was een Hostel zoals een Hostel vroeger was. Kleine kamer met 4 bedden en op de binnenplaats enkele douchecabines zoals je die op oudere campings nog wel ziet. Een jong stelletje runde het hostel en ik moet zeggen dat alles schoon was. In het hostel waren nog 5 jonge Duitsers, 3 jongens en 2 meisjes, die ook in een 4 persoonskamer lagen. Een van de jongens kwam vragen of het goed was dat hij vannacht bij mij op de kamer kon slapen omdat hun kamer toch wel krap was. Ze waren hier naar toe gekomen om een surfcursus te gaan volgen. Na het douchen de stad ingegaan en bij een “Garage de velo” twee buitenbandjes en een binnenbandje voor het karretje gekocht. Ik denk dat ik donderdag een rustdag inplan, men voorspelt hier dan een regendag, en dan de bandjes verwissel. Nu nog naar de Pizzeria waar ik voorbij gekomen ben even iets eten. Op de terugweg naar het hostel begon het te regenen en was ik blij dat ik niet naar de camping was gegaan. Nog even het dagelijkse verslag gemaakt, nog wat met de Duitsers verteld, gebeld met het thuisfront en rond 22:00 slapen.

Groetjes