Reisdag 23: 6 mei 2013 (Royan)

6 mei 2013 - Royan, Frankrijk

Vanmorgen gewekt door de zon. Omdat de tent nat was had het geen zin op te staan en heb daarom maar de informatie over Noord Spanje gelezen. Tegen 08:30 toch maar scheren en het ochtendtoilet gemaakt.

De buitentent was nog nat en heb deze daarom over een struik gelegd, zodat ze volledig in de zon lag. Ook de binnen tent was vochtig en kon zo prima drogen. Ondertussen alle spullen ingepakt voor zover als mogelijk en nog een praatje gemaakt met de Nederlandse overburen. Hans en Ankie, uit Raamsdonkveer, waren 70+ en hij was met 59 gepensioneerd. Vanaf die tijd trokken ze altijd 6 weken in het voorjaar naar een van de zuidelijke landen. Hij was dus ook in Santiago geweest. De Kathedraal was prachtig maar het dorp stelde niets voor volgens hem. Zo weet ik dat ook weer.

Nu waren ze weggespoeld uit de Bourgogne en trokken steeds een week iets noordelijker en wilden dan half juni thuis zijn.

Ondertussen waren de binnen en buitentent droog en konden de laatste spullen in het karretje. Met een “Bon Camino” afscheid genomen en op weg. Ik had nog niet ontbeten en dus eerst naar het dorp voor een petit dejeuner. Het was al na elven toen ik eindelijk op pad ging. Als eerste de brug over bij Marennes-la-Plage en vervolgens kom je in een natuurgebied, het Foret-de-Coubre, wat op de Meinweg lijkt. De brem bloeide weelderig en ook de bomen roken fris. Het fietspad was in bijzonder goede conditie en liep in feite enkele honderen meters parallel aan de kust. Je hoorde de zee wel maar zag haar niet. Na ongeveer 20km kwam ik dichter bij de zee en kon zien dat ze bij eb een vrijvallend gedeelte heeft, vergelijkbaar met onze waddenzee. Je moet dan enkele honderden meters lopen om bij een soort duinenrij en het strand te komen.

Via La Palmyre en Saint-Palais-de–Mer richting Royan waar ik een camping wilde nemen. In Nauzan bij een korte pauze waar ik het duingebied bekeek stopte een Fransman bij me. Hij kwam uit Bordeaux en fietste La Vélodysséé naar het noorden. Hij zag aan het vlaggetje dat ik op weg was naar Santiago. Van hem kreeg ik de informatie dat er in Royan maar één camping was vlak bij de Ferry. Ik had nog even overwogen om de Ferry naar Point-de-Grave te nemen maar bedacht me dat ik dan toch weer sneller vooruit wilde. Bij de Ferry geen camping te bekennen en een paar vriendelijke Fransen stuurden me twee kilometer terug naar Pontaillac. Na 46 km fietsen kwam ik tegen 15:00 uur aan op de camping. Snel het tentje opgezet, de dagelijkse wasbeurt gedaan en heerlijk in het zonnetje een dutje gedaan. Vervolgens een gedeelte aan het verslag gedaan en toen naar de boulevard om iets te eten. Ik had ’s-middags al gezien dat ze van alles aan het opbouwen waren en er bleken die avond een straatfestival en optredens van muziekbands te zijn. Heel gezellig. Voor ik er erg in had was het al 23:00 uur en snel terug naar de camping. Hier nog het verslag afgemaakt en kijken of ik op internet kon. Lukte wel maar het was een heel trage verbinding en soms viel die helemaal weg. Ik hoop dat het lukt het verslag vandaag nog te plaatsen.

Al met al was het vandaag qua fietsen de mooiste dag tot nog toe en het avondprogramma was top. Zo mogen er nog meer dagen komen.

Groetjes

Reacties:

Herman &José:

Jo, ik las net je avonturen van de laatste dagen. Je redt je goed zo te lezen, echt een volwassen man. Dat komt waarschijnlijk door de ontberingen die we doorstaan hebben in dienst: daar wordt je kerel van. Het weer van vandaag in Ned. had je zeker niet willen hebben want het is daar nú beter. Hier was het weekend goed zodat ik alweer een bruin ( eerst rood) koppie heb. De suggesties van de chefs vallen je zeker niet tegen denk ik als ik zo de foto's zie. Wie is eigenlijk die fotograaf? Ergens heb je het ook weer goed want er is niemand die op je moppert of je nu lang aan trekt of kort of 't '"staat"niet. Bent toch wel een bofkont. Groetjes

Dolf:

Hallo Jo
Ik volg je nog steeds. Knap werk. Mooie foto's.
Groetjes Dolf.

1. Cily:
    7 mei 2013
    Ha manlief, volgens mij begin je nu pas echt te genieten en had je 's avonds ook al een feestje. Nou ja, waarom ook niet, je buurman zat rond die tijd op het bluesfestival, dus jij je eigen feestje. Je krijgt weer veel groeten van allerlei leden van de wandelsportvereniging die ik gisteravond getroffen heb en iedereen wil je volgen, dus ik heb weer wat reisblog-adressen uitgedeeld. By the way: die bloeiende heide noemen we hier brem ! Geniet maar lekker en hopelijk blijft het weer bij jou daar nog een tijdje zo, want hier zou het vanaf morgen koeler en buiïger worden. Groetjes van het thuisfront.
  2. Ine:
    7 mei 2013
    Weer genoten van je reisverslag en zo te lezen red je je goed.ook de inwendige mens verzorg je goed en af en toe een wijntje heb je wel verdiend.Leuk dat je mensen treft waar je een gesprek mee aangaat.Gelukkig is het eindelijk korte broeken weer.Hier wordt het na morgen kouder en gaat het regenen,dit is hard nodig want het is kurk
    Droog en er zit veel stof en pollen in de lucht.Wij gaan een paar dagen naar Groningen stad en hebben er zin in.Vanmiddag Miek en Paul van het vliegveld halen,hun Italie reisje zit er weer op.Fiets ze vandaag en we kijken weer uit naar je volgende verslag,grts van ons
  3. Annie smeets:
    7 mei 2013
    Hoi Jo wat een geweldige reis ben je aan het maken.als je dat zo ziet zou je er graag bij willen zijn.maar wetende dat me dat nooit zou lukken,petje af.geniet er maar lekker van heel veel groetjes Annie Jan Smeets
  4. Theo van Zomeren:
    Hallo Jo,

Wat gaat de tijd toch snel. Wel fijn dat het zo goed gaat. Heb je nog geen materiaalpech gehad? Heel veel succes verder.

Groet, Theo
  5. Mien en piet:
    Hoi Jo,
    eindelijk zorgt Jacobus dan ook voor goed weer.
    Zo te zien hou je dit ook, dit heb je nu wel verdiend. Laten we zeggen vanaf nu lange broek en vest diep onder in de tas.
    Niet te veel feestjes en wijntjes, denk eraan je bent op pelgrimspad !!
    Geniet van de zon die je gaat vergezellen ( hier regent het al) en
    op naar Spanje.
  6. Miranda Kleuskens:
    Hoi Jo,
    Elke dag blijf ik je volgen of via mijn laptop of telefoon, je verhalen blijven geweldig en de humor hou je er in. Hoe meer ik lees, hoe meer het bij mij begint te kriebelen om Santiago te gaan lopen.
    Ben benieuwd naar je verhalen als je straks in Spanje bent en je meer pelgrims gaat ontmoeten.
    Succes met fietsen, de zon schijnt, op zijn tijd een wijntje of een donkere jongen en dan komt het goed.
    Succes. Gr. Miranda
  7. Gertje en Pierre:
    7 mei 2013
    Ha Jo veer volge dich ouch, ilke daag, sjieke verhaole van dich, en wat netuurlek ouch sjoon is zeen de luuj die se óngerwaeg trufs en dien veurdeil haols oet
    hun tips/ervaringe mer ouch geweun efkes mit klets.
    Dets doe zins höbs óm ech iddere daag dien 'belaevenisse"op te sjrieve. En veer geniete der van!!!! Doe kins inderdaad ein bookwerk dao van make. Howt dich good en knoevel vanoet Postert
  8. Ton van Wegberg:
    8 mei 2013
    Hallo Jo, inderdaad eindelijk gaat het er op lijken dat het weer een beetje gaat meewerken. Tot nu leek het wel een erg natte en winderige pelgrimstocht. Overigens sla je je als pelgrim goed door alle grotere en kleine problemen heen. Mooie informatieve reisverslagen en foto's. Ik blijf er naar uit kijken! Groeten en goed vervolg.