Reisdag 27: 10 mei 2013 (Gastes)

10 mei 2013 - Gastes, Frankrijk

Na regen komt zonneschijn! Om 22:00 uur gisteravond is het gestopt met regenen. Vannacht stond er een klein briesje en dat was niet verkeerd. Toen ik vanmorgen wakker werk was de tent tenminste niet meer doornat maar voelde een beetje vochtig aan. In de tent was het echter nog klam. Buiten scheen een flauw zonnetje maar dat voelde heerlijk aan. Na de sanitaire verplichtingen had ik eerst het buitententje even opgehangen aan het hekwerk van het volleybalveldje achter mijn tentje. Hier hing het vol in de zon en kon heerlijk nadrogen. Ook het binnententje stond nu in de zon te drogen terwijl ik de tassen en het karretje kon laden. Als laatste de binnen- en buitentent erbij die ondertussen gedroogd waren. Wat een zonnetje al niet kon doen. De dag kon niet meer stuk.

Aan de uitgang bij de camping in het restaurant weer mijn ontbijt genuttigd. Ik begin een echte Fransman te worden.

Omdat ik van Arcachon gisteren niets gezien had ben ik richting centrum en strand gereden maar om 10:00 ’s-morgens zie je dan in een vakantiecentrum niemand. Er was totaal geen sfeer en ben maar gauw richting Biscarrosse-la-Plage vertrokken.

Zoals Cily in haar stukje schreef had ik geen idee dat het Hemelvaartsdag was. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat het op de camping zo druk was. Tevens zal dit ook wel de reden zijn van de gezellige drukte vandaag op de paden. Het werd dan ook vandaag een dag uit duizenden. De fietspaden langs de kust zijn prima en onderweg kwam ik fietsers, in diverse samenstellingen, tegen. Ouders met kleine kinderen, die ik schat rond 4 jaar waren, en slingerend naast/voor/achter de ouders fietsten. Ook veel ouders die hun kleine kinderen in een aanhangwagentje hadden zitten. De insiders weten wel dat ik het hondenwagentje bedoel waar ik eerst mee op weg wilde gaan. Het was toch geen gek idee want ik heb ook veel fietsers gezien die een dergelijk wagentje hadden volgeladen met vakantiespullen.

Het pad was afwisselend, glooiend, slingerend en onderweg rook je de naaldbomen en soms het moeras. Ook zag ik in het eerste gedeelte veel konijnen. Het was de eerste keer dat ik deze onderweg zag. Vanuit Biscarrosse-la-Plage werd ik het binnenland ingestuurd richting het Etang-de-Cazaux-et-de-Sanguinet. Hier kreeg ik een voorproefje voor de heuvels in Spanje. Er werd een stijging aangegeven van 10% maar er werd niet bij gezegd voor hoelang. Heb ik toch even op mijn tanden moeten bijten. Onderweg kwam ik veel fietsers tegen die waren afgestapt. De omgeving leek wel op de Eifel. Ook zag ik hier diverse eekhoorntjes in bomen of de weg oversteken.

Toen ik aan de afdaling begon stond weer mooi aangegeven dat de daling 10% was. Gelijktijdig stond er een bord bij dat het fietspad niet in een deugdelijke staat verkeerde. Gelukkig hebben de remmen het gehouden want lekker naar beneden fietsen was er niet bij.

Vanaf de zuidkant van het etang doorgefietst naar het Etang-de-Biscarrosse. Beide meren zijn een watersportgebied bij uitstek, vergelijkbaar met de watersportgebieden in Midden-Limburg. In Biscarrosse aan het meer gestopt voor een Plat-du-Jour. De temperatuur was op dat moment opgelopen tot 18 graden.Om te fietsen is dit een aangename temperatuur. Bij het meer heb ik me ruim een uur opgehouden en geen moment verveeld. Aangezien het ondertussen 15:00 geworden was had ik de kaart eens bekeken voor een camping. Aan de zuidkant van het meer lagen diverse campings en de afstand tot die campings was ongeveer 12km. Dit was binnen een uur te overbruggen. Met enig zoeken had ik de camping Les-Pres-Verte gevonden. De tent stond snel en Jo de mecaniciën kon aan de slag. Binnen 30 minuten waren de bandjes verwisseld en was het karretje weer rijklaar. Na de douche een sandwich en rozijnenbroodje bij de bakker gehaald en in de bar van de camping opgegeten.

Zit nu voor de tent aan het verslag te werken, maar nu de zon weg is begint het snel af te koelen.

De voorspellingen voor morgen zijn gelijk aan die van vandaag dus het kan eigenlijk niet meer stuk. De planning is om morgen tot Leon te komen, een afstand van ongeveer 60km. Hoef me dus niet te haasten.

Nog even voor de statistieken:

Vandaag ben ik de 5000 hoogtemeters gepasseerd. Dit betekent dus ook dat ik er weer 5000 gedaald ben.

Groetjes

Reacties:

1. Jeroen, petra en jurre:
    10 mei 2013
    In de eerste alinea staat al drie keer ‘heerlijk’, dus dat is al een heel goed teken!! En de bandjes van het karretje kunnen er weer even tegenaan.. Pff.. Gelukkig!! Daar hadden we natuurlijk even niet aan gedacht bij het cadeautje! Fijn om te lezen dat u vandaag op en top hebt kunnen genieten, dat was ook wel verdiend na alle regenbuien en inspanningen!! Op de foto’s te zien is het erg mooi daar! Hier zijn we volop bezig met aannemers, keukens, badmeubels, etc etc.. Nee, u hoeft niet bang te zijn voor verveling na thuiskomst.. Hahaha!
    Nog even en Cily en Tessa komen uw kant op! Wij skypen snel weer!!
    Veel succes weer verder!!!!
  2. Ine:
    10 mei 2013
    Ha Joke het gaat nu de goede kant op en met die nieuwe banden vlieg je nu naar Bilbao,maar je moet nog even geduld hebben voordat je vrouwtje en dochter komen.Neem dus nog maar wat rustdagen.Het weer zit nu eindelijk mee en kun je genieten van je tocht.Wij zitten in Groningen en gaan morgen weer naar huis,het was leuk en ook wij verlangen weer naar onze boefjes.Jij moet nog even geduld hebben dan komt Jurre je misschie lopend aan twee handjes tegemoet.Slaap lekker en fiets ze.Veel grts van ons en tot mails.
  3. Mien en piet:
    Ha Jo,
    Gelukkig is de zon nu eindelijk je metgezel. En volgens de buienrader blijft hij je vergezellen, zeker tot en met maandag.
    Wat een mooie foto's. Het zou zonde zijn geweest als je van dit mooie gebied niet had kunnen genieten door de regen.
    Maar... en dat is belangrijk, genieten doe je, zoals we lezen.
    De zomerbanden zitten er op, je hebt weer grip, dus nu op naar Spanje !!
  4. Frans en Marly:
    11 mei 2013
    Hallo mecanicien Jozéf,
    Opgelucht en blij te lezen dat het zonnetje zich bij jou laat zien.
    Als je in het tentje kunt kruipen voel je je een stuk beter (denk ik) en heb je in ieder geval niet de zorg, om op tijd een motel of iets dergelijks op te moeten zoeken.
    Je reis is tot nu toe, ondanks het mindere weer de afgelopen tijd, allerminst saai te noemen. Je stijl van schrijven hierover begint ietwat te lijken op de verhalen v/d/ legendarische Theo Koomen!!
    Maar ieder die je reisblog volgt is geweldig enthousiast over je reis-verslagen.
    Je aanhanger (Nederlanders moeten altijd iets achter hun vervoer- middel hangen) is weer voorzien van nieuwe banden (zijn dat all weather banden??) dus; vooruit met de geit - op naar Bilbao - waar die twee mereltjes (of een andere vogelsoort) op je wachten.
    Groeten,
    Frans en Marly