Waarom naar Santiago de Compostella

7 april 2013 - Echt, Nederland

Hallo allemaal,

even voorstellen voor wie niet weet wie ik ben. Mijn naam is Jo Mestrom, geboren 1949, en woonachtig in Pey, een buurtgemeenschap van Echt-Susteren.

Tijdens mijn werkzame leven heb ik altijd gezegd dat ik na mijn pensionering eens per fiets naar Santiago de Compostela wilde gaan. Op 1 december 2012 heb ik gebruik gemaakt van de VUT en ben ik begonnen aan de voorbereiding voor deze reis. Omdat het weer niet echt heeft meegezeten is de voorbereiding niet optimaal geweest wat het fietsen betreft en daarom zal ik de eerste etappes maar gebruiken als trainingstocht.

Aangezien tijdens mijn werkzame leven altijd met een agenda gewerkt werd, heb ik me voorgenomen niets te plannen maar per dag te bekijken hoe het loopt. Daarnaast wil ik ook de tijd nemen om onderweg geregeld een pauzedag in te lassen om iets te bezichtigen.

De geplande route is vanuit thuis de kortste weg te nemen naar de Belgische kust, en dan via de Franse kust, door de departementen Pas-de-Calais, Picardie, Normandië, Bretagne, Pays de Loire, Poitou Charente en Aquitaine naar Spanje te gaan. In Spanje wil ik dan de kustweg verder vervolgen via het Baskenland, Cantabrië, Asturië om vervolgens via Galicië aan te komen in Santiago de Compostela.

Hoe de terugreis gaat verlopen is nog niet bekend, maar op dit moment denk ik eraan om per trein terug te keren naar Nederland. De fiets zal door de firma Soetens, een gespecialiseerd bedrijf in het terugbezorgen van fietsen uit Santiago, thuis worden afgeleverd.

Begin juni hoop ik terug te zijn in Nederland om dan van 16 t/m 19 juli de 4Daagse van Nijmegen te lopen. Deze 4Daagse heb ik reeds eerder gelopen als sponsorloop voor KIKA. Afgelopen jaar zijn twee bekenden van ons gestorven aan de ziekte ALS ( voor meer info over deze ziekte zie http://www.stichting-als.nl).

Ik wil dan zowel mijn tocht naar Santiago als ook de 4Daagse aangrijpen om geld in te zamelen voor de strijd tegen ALS.

Om zeker te zijn dat het geld ook daadwerkelijk naar het juiste doel gaat kunt u mijn profiel op http://www.devierdaagsesponsorloop.nl bezoeken om daar een bedrag over te maken voor ALS. De organisatie van de sponsorloop garandeert dat jouw donatie voor 100% uitbetaald wordt aan het door mij gekozen goede doel. (Na de 4Daagse is deze link niet meer beschikbaar en kan men rechtstreeks op de site http://www.als.nl een donatie doen)

Steun de stichting ALS en ik zal er voor fietsen/wandelen.

Groeten

Jo Mestrom

Reacties:

Marleen en Wil:

cool!!!
met zo'n outfit lijkt 't een makkie??!!!

1. De Soest'jes:
    7 april 2013
    Wow! Wat een mooi plan, ome Jo! We gaan u volgen!
    Groeten uit Soest!
    Dirk, Ellen, Kristian en Katelijn
  2. Ine:
    8 april 2013
    Weer winse dich ein hièl gooi reis en zullun het vruike regelmaotig opzeuke,pas good op dich zelf en tot euver 6 wèke.
  3. Mia van Thoor:
    Jo,

Ik wens je een prachtige ervaring toe.
    En dat je terug komt met nieuwe inzichten die de volgende periode van je leven kleuren.
    Wat zal het thuisfront je missen.
    Groet ze.
    Liefs, Mia van Thoor
  4. Herman &José:
    8 april 2013
    Van de plannen hadden we al eerder gehoord maar dat het ooit zover zou komen twijfelde ik nog aan. Maar ja, je moest nadat je het karretje van je familie kreeg. Je gaat voor een goed doel wat een geweldig initiatief is. Ik hoop dat je de tuin voor 6 weken in orde hebt zodat ik daar niet voor gevraagd wordt. Ik zal wél regelmatig op 't Hoogveld binnenlopen om de verloopdatum van het bier in de gaten te houden. Dus maak je maar niet bang dat dit te oud wordt. Tijdens je vertrek kunnen we er niet bij zijn maar lopen vrijdagavond of zaterdagmorgen nog even binnen.
    Succes en fietseeeeeeeeeeeeeeeeee.
  5. Frans Niessen:
    Mooi initiatief.
    Bon voyage.
  6. Eefje:
    12 april 2013
    wauw...echt heel knap van ug heur. en waat ein biejzunjer motivatie. weer wunjse ug veul succes. gr eefje en luc
  7. Dolf:
    Hallo Jo
    Op deze foto zie je er een stuk beter uit dan als op de klassefoto
    van de MTS.
    Groetjes en succes, je oud klasgenoot Dolf Rosbender.
  8. Anne-Lies en Thieu:
    Jo,
    Veel fietsplezier, goed weer en geniet van de tocht.
    We zullen je blijven volgen en regelmatig reageren.
    groeten en tot zondagmorgen.
  9. Frans en Marly:
    Hallo Jo,
    Als iemand met zoveel enthousiasme aan zo,n reis begint hoeft zich niemand ongerust te maken over de afloop.
    Veel fietsplezier en mocht je het al eens moeilijk onder weg hebben bedenk dan dat ik thuis moet stofzuigen, afwasmachine in- en uitruimen, boodschappen moet doen enz. enz. (dat móet je toch uit het dipje halen).
    Pas op jezelf en wij blijven je natúurlijk volgen.
    Groetjes,
    Frans en Marly
  10. Ton van Wegberg:
    Daag Jo,
    Väöroetloupendj op dien vertrèk mörgevreug wèns ich dich vas 'n gooj reis en 'n fantastische ervaring!
  11. Mien en piet:
    Hoi Jo,
    vandaag je laatste voorbereidingsdag en mörge oppe pedale.
    Het avontuur gaat beginnen.
    Op onze fietsreis naar Zuid Frankrijk hebben wij ervaren hoe bijzonder het is op de fiets je doel te bereiken. Geniet vooral van al het mooie dat je onderweg zult tegenkomen.
    Ik zal je morgen met buikpijn zien vertrekken, graag had ik met je meegegaan, maar helaas !! We gaan je met spanning volgen . Toi..toi, wij duimen voor goed weer, goeie reis en een behouden thuiskomst en denk in Santiago even aan ons!!
    Wij zullen het thuisfront niet vergeten, ook voor hen veel sterkte.
    Mien en Piet
  12. Margriet Hermans:
    Ha Jo en auch Cily,
    Gisteren waas gezellig neet? Veer winse uch nog ein sjoon nach en Jo veur dich morgen veul succes en veer zeen dich via dien blog!
  13. Dorothea:
    Hoi Jo
    Ook wij gaan je volgen en we wensen je een mooie reis toe,
    fiets en wandel ze!!
    Dorothea en Huub
  14. Gertje en Pierre:
    15 april 2013
    Hé Jooke, al eine daag höbse drop zitte en wat al ein waerke. Veer haope detse neet te väöl windj taege höbs mer t gowe waer mit, zowie alles dich haopelek mit geit waerke.
    Jo, geniet!!! Doe geis der veur, veer volge dich, dieke knuffel vanoet Postert.