Afscheid en eerste reisdag: 14 april 2013 (Westerlo)

14 april 2013 - Westerlo, België

De dag van vertrek nadert en de dagen ervoor komt men me bezoeken en succes wensen. Het begon met het bezoek van ons MTS-clubje, in het bijzonder Jan, die aan de hand van het alfabet een survival pakket had samengesteld. Het was supergezellig die vrijdagmiddag. Vervolgens op zaterdag nog familie en kennissen op bezoek en op de dag van vertrek overweldigende belangstelling van de Krakelingen, buren, kennissen, en familie. Niet te vergeten de kinderen Jeroen met Petra, Tessa en echtgenote Cily. Ook kleinkind Jurre was aanwezig die een beetje beduusd was door het grote aantal aanwezigen.

Dan gaat het echt op weg. Oeps Garmin vergeten die Cily nog snel even gaat halen. Door iedereen uitgezwaaid rij ik de Hoogveldsweg uit en dan ben ik alleen. Via de “Col du Canal de Juliaan” richting België. Tijdens het traject tot aan de Belgische grens gespot door hoffotograaf Piet met echtgenote. Mijn voornemen is om zo snel mogelijk naar de Belgische kust te rijden. Ik had een korte weg uitgestippeld maar ook in België hebben ze wegwerkzaamheden en omleidingen. Leuk om te zien dat ze in België de kosten van de werkzaamheden erbij vermelden.

Ik had gedacht om van alle plaatsen die ik tegenkom een foto te maken van de plaatsnaamborden. In Peer ben ik hier al mee gestaakt omdat ik soms via kleine wegen in een plaats aankwam en dan het bord miste. Alles of niets dus ik ben er maar mee gestaakt.

Elk 1,5 uur, of 20km, maak ik bewust een stop van ongeveer 15 minuten om iets te eten en te rusten. In Peer een iets langere stop waarbij ik in een fietscafé een stoofpotteke met salade en gebakken aardappels eet. Heerlijk..

Door de omleidingen werden het niet de geplande 84 maar uiteindelijk 98 km. Wel de hele dag wind van opzij maar op laatst voelde het als tegenwind. Een uur later dan gepland kom ik bij de jeugdherberg "Boswachtershuis" aan.

Hier was tevens een grote speeltuin en door het mooie weer was het terras afgeladen vol. De herbergierster ging met me mee en ik was wel benieuwd naar de kamer/slaapplaats. Het was een 6 persoonskamer maar ik kon er alleen slapen. De fiets en het bagagewagentje mochten mee op de kamer. Omdat ik bezweet was snel gedoucht en even op bed gaan liggen ronken. Tegen 19.00 naar het terras waar ik een heerlijke kop soep heb genomen. Tevens een donkere jongen van het vat voor de zeer schappelijke prijs van € 2,-.

Nog even een klein blokje om gelopen, terug naar de kamer om mijn eerste verslag te maken en om 22:00 onder zeil.

Groetjes

Reacties:

De Soest'jes:

Hallo ome Jo,
Kristian, Papa en ik hebben al op de landkaart gekeken om te kijken waar u naartoe gaat.
En Kristian heeft een voortand uit: nu lijkt het een fietsenrek.
Groetjes van Katelijn.

1. Mien en piet:
    15 april 2013
    Ha die Jo,

Zo te lezen weet je nu wel wat lange afstand fietsen is, daar horen ook omleidingen bij !! Wat betreft de fietstassen die lijken te krimpen daar is een oplossing voor....alles strak oprollen en terug op de plek! Doe wits toch: ongerbókse Zeeman, zökke Hema enz....
    Mer auch deze ongerein geit wènne.
    Wie geit t mit diene partner, de ker?
    Mörge op nao de kus en den wèntj aaf richting Frankriek.
    Haoj dich taai!!