Reisdag 19: 2 mei 2013 (Rustdag in Les Sables d'Olonne)

2 mei 2013 - Les Sables-d'Olonne, Frankrijk

Even voor zeven wordt ik vanmorgen gewekt door een zeer luidruchtig gesprek, in goed Nederlands een fikse ruzie, tussen een man en vrouw in de aanliggende kamer. Knallende deur en weglopende vrouw. Dat het de vrouw was kon je horen aan het tikke-takke van het schoeisel. Even erna de man met koffer eveneens de gang op en naar buiten. Een betere wekker is niet denkbaar.

Gelijk even naar buiten gekeken en zag dat het wegdek nat was, maar het regende niet. Het zag er wel grauw uit buiten. Een rustdag moet je ook gebruiken dus maar weer terug het bed in en nog wat soezen. Tegen half negen ben ik opgestaan om te ontbijten. Buiten miezerde het een beetje.

Aansluitend aan het ontbijt begonnen aan het verslag van gisteren. Ondertussen zag ik dat de lucht begon op te klaren en de regen gestopt was. Het kon dus toch nog wat worden.

Om 11:30 rugzak op en ben ik het plaatsje gaan verkennen. Bij binnenkomst in dit plaatsje kom je aan een mooi plein met bloemen wat gelijk een vriendelijke aanblik geeft. Ook hier een draaimolen zoals in bijna alle dorpen langs de kust. Het centrum bestaat uit nauwe straatjes dat volledig verkeersvrij is. Als er al een auto bij een winkel moet zijn moet je met de rug tegen de muur gaan staan of een portiekje inschieten.

Les Sables is behalve vakantieplaats ook vissershaven. Nadat ik een half uurtje langs de kade heb gewandeld kom ik in het vakantiegedeelte met het zandstrand. In een barretje een kop koffie gedronken naast een Duitser die met zijn jacht in de haven lag. Hij voer het liefst in de Golf van Biscaye omdat hier de zee niet altijd even glad is maar wel een aangename streektemperatuur heerst. Toen ik hem vroeg waar ik die temperatuur kon vinden zei hij dat ik de komende dagen niet hoefde te zoeken.

Ondertussen klaarde het op, en liet de zon zich regelmatig zien. Ook de temperatuur werd aangenamer. Ben toen maar naar het hotel teruggegaan en heb daar de fleecejack op de kamer gelegd. Het boekje van de route door Noord-Spanje meegenomen en terug naar de kust. Uit de wind met de rug tegen een muurtje was het best vol te houden. Veel gelezen heb ik niet want er was toch steeds van alles te zien.

Tegen 17:00 begon de maag te knorren en heb als dagschotel een heerlijk pannetje “ Fruit de mer” verorberd. Natuurlijk met een regionaal wijntje erbij. Het begon na 18:00 wel af te koelen en ben daarom maar na het dessert (espresso) terug gegaan naar de kamer.

De route vanuit Les Sables tot aan Hendaye aan de Spaanse grens is nog 650km over de fietsroute langs de kust. Hier maak ik ten minste tien fietsetappes van. Er kunnen dan ook nog enkele rustdagen tussen zitten want van Hendaye tot Bilbao zijn het ongeveer 140 fietskilometers. Ik heb nog 17 dagen voor ik Cily en Tessa in Bilbao ontmoet.

Terugkomend op het weer moet ik toch zeggen dat ik niet mag klagen. Pas 2 dagen echte regen en de rest veel wind. Of tegenwind of de wind in de rug, maar wind was er. Ik denk dat ik me een verkeerd beeld heb gevormd over de temperatuur in deze tijd van het jaar in Frankrijk. We denken dat het hier altijd warm(er) is dan bij ons, maar in april is de gemiddelde dagtemperatuur ook maar 15 graden en de nacht temperatuur maar 4 graden. Ik had me ingesteld op korte broek en shirtje met korte mouw, maar dan valt het tegen als je ook nog het windjack of de fleece aan moet trekken. Misschien dat de maand mei voor hogere temperaturen gaat zorgen. Ik hoop het want anders heb ik het tentje voor niets helemaal mee naar Frankrijk gesleurd. Als het campingweer wordt zullen de verslagen niet dagelijks verschijnen. Ligt aan de beschikbaarheid van internet op de overnachtingsplaatsen. We zullen wel zien. Een McDonald’s kan dan mogelijk uitkomst brengen.

Prettige avond verder nog

Groetjes

Reacties:

1. José Verheijen:
    2 mei 2013
    Jo doe kèns waal dènke det ze dao alles mit de franse slaag doon. Want dit is neet 't waer waat ze verdeens. Mer haop duit laeve, 't geit de gooje kantj op. haoj vol en de wèndj op de rök.
  2. Benoît:
    3 mei 2013
    Hoi Jo. ès et dig gerösjstelt kèn ig dig zègke dèt et waer biej òs neet baeter woor. Sins ein daag of twiejè geit et baeter. Dus ig dènk dèt et euveral gèt minder woor dit jaor. Mèr doe bös al good op gang en de tent kènse binnekortj zeker gaon oetpakke. verheug se dig der al op?
    Es ig et good höb kömse binnekort in de buurt van et prachtig duinegebied van Les Landes. Môsse zeker gaon bekieke!
  3. A.Severijns:
    3 mei 2013
    Hoi Jo zondag hebben wij Jan Ghijsen en ich zelf in Echt gelopen en daar op eenvan de controles Cily en Tessa ontmoet.
    Natuurlijk kwam jouw pelgrimsfietstocht ter sprake en natuurlijk wil ik jouw een hart onder de riem steken en veel fietsplezier wensen ook al is dit als ras echte wandelaar wel wat vreemd.
    ik hoop dat je toch de pelgrimszegen gaat krijgen en dat je misschien een van de zadeltassen daarmee kunt vullen.
    Jo tot ziens in Nijmegen goeie toer en gezegend weer terug.

groetjes Bèr oet Gaol
  4. Mat Knaapen:
    3 mei 2013
    Gelukkig schrijf je zelf wel begrijpelijke taal. Ik lees je verslagen met plezier, wetende dat het 'en route' bijhouden van een blog gemakkelijker lijkt dan het in werkelijkheid is.
    Bon courage, zeggen de Fransen.
  5. Alice:
    Hallo Jo,
    Doe bös neet allein eine sjnelle wanjelaer, eine gooje door wendj en waer fitser, mer veural ... eine super verteller!! Doe maaks nog ens get mit op zoa eine tour. Gaef dao mer ein book vanoet..Weer blieve dich volge. 't sjut dus prima op! Nog hieél vaöl fitsplezeer.