Reisdag 29: 12 mei 2013 (Bayonne)

12 mei 2013 - Bayonne, Frankrijk

Tot 02:00 uur heerlijk geslapen maar werd toen gewekt door een regenbui. Was benieuwd of het tentje deze bui kan hebben, maar de kinderen hadden vroeger denk ik wel een ergere meegemaakt in deze schuilhut. Na een half uur stopte de regen en ben ik weer in slaap gevallen. Tegen de morgen geprobeerd te skypen met Jurre, maar webmaster Jeroen was zijn wederhelft voor de eerste keer aan het verwennen met moederdag. Omdat het zonnetje doorkwam besloot ik te wachten met opbreken om het tentje droog te kunnen inpakken. Cily gebeld, sorry dat ik je wakker maakte, om haar een fijne moederdag te wensen. Even de laatste nieuwtjes doorgesproken, en toen was het toch zover dat ik moest inpakken. Voordat ik de camping verliet aan de receptie een Petit Dejeuner gebruikt en een stokbrood voor onderweg meegenomen. Ik vroeg me af hoeveel meter van dit Frans brood ik ondertussen verorberd heb. Om 10:30 vertrok ik naar Bayonne, een afstand van ongeveer 60km. De route vandaag begon door een bosgebied, maar veranderde naar gelang ik Bayonne naderde. Voor Bayonne liep de Vélodysséé over ongeveer 10 km door een Kranenbroeker omgeving om vervolgens door een vervallen voorstad Boucau naar Bayonne te gaan. Ze hadden beter de Vélodysséé direct naar Bayonne kunnen leiden omdat je na 40km bosgebied echt niet meer staat te kijken op vervallen voorsteden of Kranenbroekachtige omgevingen. Tegen 14:45 kwam ik aan bij het Ibis-Budget hotel dat ik vanmorgen gereserveerd had. Snel gedoucht en een uitgebreide was gedaan want op de badkamer hing een heerlijk warme radiator. Toen ben ik naar het centrum van Bayonne gewandeld dat 2km van het hotel verwijderd lag. Franse steden zijn gelijk Nederlandse steden. Als de winkels niet open zijn lijken ze, op uitzondering van een verdwaalde toerist, op uitgestorven steden. Bayonne heeft mooie gebouwen aan de kant van de rivier maar het centrum is dicht op elkaar gebouwd. Zo kon je geen foto maken van de mooie kathedraal omdat die midden tussen de woningen stond.

Na wat door de verlaten stad te hebben gedwaald, maar teruggegaan naar het hotel. In tegenstelling tot de IBIS-budget hotels in Frankrijk was er hier aan het hotel een Grill restaurant verbonden. In de aanbieding stond een spies ,300gr, met frites en salade. Met een rood wijntje erbij was het avondeten een delicatesse.

Terug op de kamer was de badkamer net een sauna. Het droogde allemaal goed en de afzuiging kon zijn werk doen. Ik was blij dat ik vergeten was het licht, en dus ook de afzuiging, uit te schakelen.

Tijdens het schrijven van mijn dagjournaaal dacht ik er net aan dat het 4 weken geleden was dat ik Pey verliet en dat ik ondertussen ruim 2100km onder de wielen heb zien passeren. Omdat het vandaag moederdag is wil ik tevens de moeders, die trouw mijn dagelijkse verslagen lezen, feliciteren met deze bijzondere dag.

Morgen staat een korte etappe naar Hendaye of Irun op het programma. Ik moet nog even kijken of ik in Irun gebruik kan maken van mijn eerste overnachting in een refuge. Hopelijk geeft het boekje “Der weg ist das Ziel” van Raimund Joos mij daar antwoord op. De schrijver is een Duitser die afgestudeerd psycholoog is, maar zich echter alleen nog maar bezig houdt met lezingen geven over de pelgrimsweg naar Santiago. Voor de route door Noord-Spanje maak ik gebruik van zijn boekje: "Camino de la Costa, Camino del Norte und beliebte Varianten".

Terugkomend op het weer : Na de regenbui van vannacht kwam vanmorgen het zonnetje door maar was het erg benauwd. Tegen 11:00 uur kwam de bewolking en vielen er een paar druppels regen maar gelukkig bleef het daarbij. De zon kwam niet meer terug en het koelde zover af dat ik toch het windjack aan moest trekken.

De voorspellingen voor de komende dagen zijn licht bewolkt maar vanaf dinsdagavond tot donderdagmorgen regen. Ik moet zorgen dat ik dinsdag in San Sebastian voor twee dagen een overnachting kan vinden. Ik heb al een Urban Hotel gevonden, maar zoek toch eerst nog verder naar een gelegenheid waar ook pelgrimgangers zich ophouden. Hier heb ik nog enkele dagen de tijd voor. We zien wel.

Ik lees met veel genoegen de reacties van iedereen. Van velen had ik wel een reactie verwacht, maar van sommigen was het een leuke verrassing.

Allein van dae out Sevenum hub ich niks gezeen. De zon schient toch neet zoa fel det ‘r alleein mér zonnepanelen zuut. Graatje ich hub nog eine wals veur dich in de aanbieding.

Na morgen zal ik niet meer zeggen: “Tot morgen” maar “Bon Camino”.

Groetjes

Reacties:

1. Ine:
    12 mei 2013
    Jo zou het kunnen dat Graat jou reisblog niet heeft? Zal hem morgen eens bellen.Is voor jou toch ook leuk om iets uit Limburg te horen.Wij komen net terug van Cily om even de 06 nrs uit te wisselen voor als we naar Charleroi gaan om hun op te halen dan zijn we in elk geval bereikbaar voor elkaar,nog een lekker stuk bienestich gehad bij de koffie.Nog even over jou gehad dat er nu al 4 weken voorbij zijn van je reis.al 2100 honderd km verder en hopelijk dadelijk reisgenoten treffen,toch altijd gezelliger dan alleen op de camping,dat is niets voor een gezelligheidsmens als jij bent.Jammer dat het weer het laat afweten,dan maar weer een rustdag extra.Slaap ze en kijk weer uit naar je volgende verslag,grts van ons.
  2. Paul en Peggy:
    Hoi Jo,
    Bös doe al 4 waeke óngerwaeges! Waat vlug de tied!
    Leuk óm dien reis zoa te volge!
    Sjiek detse al bienao in Spanje zits, haop det 't waer dao get constanter en baeter wurdt. Hie is het in elk geval neet väöl soeps, dus blief nog mer aeve weg;)
    Weer höbbe net een paar daag mit de motor getoerd door Luxemburg, Belsj en Duitsland. Zón, wéndj, raege, koud en werm gehadj.... Wisselvallig waer dus.
    Succes mit dien toch wujer en geniet d'r nog van!
    Groete van de bure.....
  3. Mat Knaapen:
    Kijk voor een refugio in San Sabastian op
    En ik wil niet flauw doen, maar bon camino is Frans. In Spanje zeggen ze 'buen camino' of 'ultreia!'

Nb: ik wist niet dat ze Sevenum (toch niet zo ver van hier) al het ABL spraken....
  4. Mien en piet:
    Hoi Jo,
    2100 km, geweldig. Het is weer een leuk verhaal, ik hebeen beetje het gevoel dat ik met je meefiets. Zou toch wel leuk geweest zijn.
    Jammer dat je niet een paar dennenappels voor me mee kunt brengen, maar ja, de schelp gaat nu voor.
    Zet hem op morgen, Spanje verwacht je. En alvast om te wennen buonas noche.
  5. Margriet Hermans:
    Ha Jo,
    We zijn vanmiddag teruggekomen uit Duitsland. Eerst de bruiloft in het yogacentrum, hmmmm. heel apart en daarna zijn we naar de Weser getrokken en hebben daar 250 km langs gefietst. Natuurlijk niet te vergelijken met de afstanden die jij al hebt gefietst, maar ik had na een paar dagen toch echt last van zadelpijn. Knap dat jij daar geen last van hebt. Misschien meer eelt??? Ik heb even nodig gehad om de leesachterstand in te halen, maar wilde toch even reageren. Hou je taai en tot mails!
  6. Mart en José:
    Hoi Jo,
    We volgen je nu een week (hoorde toen van Cily dat je onderweg was , waren net zelf terug van vakantie) en lezen elke dag met veel plezier je verslag. 2100 km !!!!!!!!!!!!!!!! heb je er inmiddels opzitten, wat een afstand!!!!!!!!!!!!!! We bewonderen enorm je doorzettingsvermogen en vinden je een echte kanjer. Hopeijk krijg je toch wat beter weer en minder regen in Spanje. Jo, we wensen je nog heel veel fietsplezier en we zullen je blijven volgen. Groetjes en hasta la vista.
  7. Guus en jose ridderbecks:
    Hallo Jo,
    zojuist ook een bericht voor je gepost alleen loop ik,gelukkig jij niet, een dag achter. Mijn berucht is op je blog van gisteren terecht gekomen. Aan de inhoud doet dit overigens niets af
    Groet,
    Guus en José
  8. José Verheijen:
    13 mei 2013
    Doe geis langzaam nao 't good waer, 't weurtj ouch stilaan tied. Hie is 't noe ouch mer eine breuzel. Mer neet mekkere en gewuuen doorfietse. De foto's slaon ich allemaol op, en de verslage print ich oet. Es ich eine gooie oetgaever vènj kömp 't tzt op de mert.
  9. Dorry Thuijls:
    14 mei 2013
    Ha Jo,
    Nog bedankt voor de Moederdagwens van jou aan alle moeders. Je bent inderdaad al 4 weken op pad. Wat vliegt de tijd. Ik ben iedere dag weer nieuwsgierig wat je schrijft. Aan jou is een schrijver verloren gegaan. Ik kan de reis voor mijn ogen zien gebeuren.
  10. Mia van Ome Sef:
    14 mei 2013
    Dag Jo,
    Geen reactie uit Sevenum maar wel van de buren,
    Jo wat mooie verslagen we lezen ze met plezier.... maar daar in het mooie hemelrijk moet het water toch bijna op zijn, we hebben het woord regen al zo vaak gelezen.
    We wensen je nog droge zonnige dagen in de Spaanse tocht.
    Groetjes van ons allebei oet Maasbree