Reisdag 32: 15 mei 2013 (Rustdag San Sebastian)

15 mei 2013 - San Sebastián, Spanje

Gisteravond nog even met Jim een wijntje gedronken en een paar tapas gegeten. Ondertussen was het begonnen met regenen. Elkaars ervaringen tot nog toe uitgewisseld maar die waren heel verschillend. Nadat hij gepensioneerd was, is hij gescheiden, heeft daarna zijn huis verkocht en reist eigenlijk de hele tijd rond. Omdat met de auto alles te snel ging, had hij maar besloten overal te voet heen te gaan. Hij was al in Z-Amerika en Australië geweest, maar hij vond Zuid-Vietnam de mooiste reis die hij ooit gemaakt had. Hij heeft gepland de volgende keer, hij denkt zelf al september, naar China te gaan. Je moet er maar zin in hebben.

Tegen 23:00 uur naar bed, maar werd wakker van de kou. Had daarom maar een dekbed van een ander bed genomen omdat die toch niet in gebruik waren. Voor de rest heerlijk geslapen. Rond half negen ben ik gaan ontbijten en trof nog net Jacob die klaar stond om te vertrekken. Ik wist niet dat hij ook in dit Hostel overnacht had. Jim had ik niet meer gezien, dus die zal wel eerder vertrokken zijn. Aan de tafel trof ik 5 Australiërs die de winter wilden ontvluchten en daarom hier 6 weken kwamen rondtrekken. Zij vertelden erbij dat het op dit moment nog 23 graden in Australië was.

Eén ervan was ook op 30 april in Amsterdam tijdens de festiviteiten met de inhuldiging van WA. Het was voor hem onbegrijpelijk hoeveel oranje hij daar had gezien. In tegenstelling tot het Engelse koningshuis waar de Aussies meer met op hadden, vond hij dat onze nieuwe koning tussen de mensen stond. Hij zou het nooit meer vergeten.

Aangezien het internet in het hostel het niet deed ben ik vanmorgen op zoek gegaan naar een free WIFI. Ik dacht bij McDonalds dat het wel moest lukken, maar daar hadden ze geen WIFI. Een Duitser die zag dat ik internet zocht verwees me naar de Kursaal, een theater en conferentieruimte. Ik mocht hier niet naar binnen omdat er een conferentie gaande was. Buiten stond een bankje onder het droge en heb daar maar de verslagen en de foto’s op het reisblog gezet. Vervolgens naar mijn favoriete winkel, LIDL, om de noodrantsoenen voor de reis aan te vullen.

Toen ik ze terug bracht naar mijn kamer, bleek dat ik twee kamergenotes had gekregen. Twee Duitse meisjes die een week San Sebastian kwamen bezoeken. Ik vroeg hun of zij het vervelend vonden met een (oudere) man op de kamer te moeten slapen, maar zij hadden dit vaker meegemaakt in hostels. Hoop maar dat ik ze vannacht niet wakker hou met mijn gesnurk. Zal maar geen pilsje drinken.

Rond 13:00 uur was het opgehouden met regenen en ben ik de stad gaan bezoeken. Begonnen bij de Boulevard waar ik gisteren ook al was, maar nu was er nauwelijks iets te zien. Vervolgens liep ik richting Kursaal waar ik een bodega voorbij liep waar ze een Plate del Dia in de aanbieding hadden. Gezien de leefstijl in Spanje had ik hier maar gebruik van gemaakt. Soepje vooraf, gevolgd door een vispannetje met frites en salade. Ik moet eerlijk zijn als ik zeg dat het magnetron vispannetje lekkerder smaakte gisteravond.

Men zegt dat San Sebastian de meest culturele stad van het Baskenland is. Er zijn hier elke week muziekfeesten van uiteenlopende aard. Het kan zijn Jazz uitvoeringen, maar evengoed blaasorkesten of iets anders

Vervolgens wat gebouwen bekeken en toen via de promenade langs het strand richting Iglo geslenterd. Dit is een heuvel in het zuiden van de stad waarvan men zegt dat je die gezien moet hebben. Vanaf de promenade ging het met een lift naar boven waar het Lunapark ligt waar de Spanjaarden in de zomer naar toe gaan. Foto’s maken ging niet omdat het kaartje vol was. In het Hostel eerst alle foto’s naar de laptop gekopieerd en nu is het toestel weer klaar voor gebruik.

Als avondeten een aangekleed stokbrood mee genomen voor vanavond.

In tegenstelling tot andere keren als ik ergens bleef overnachten, moet ik nu zorgen dat vanavond alles gepakt is om mijn kamergenotes niet te zeer te moeten storen morgenvroeg.

Ga nu proberen of ik het verslag en enkele foto’s geplaatst krijg want het internet zou het af en toe doen. Jullie zullen wel zien als het vandaag op het reislog verschijnt dan werkt het internet hier.

Groeten en ik weet niet wanneer ik weer de mogelijkheid heb iets te plaatsten. Vrij gebruik van internet is blijkbaar niet zo gewoon als in Frankrijk.

Bon Camino

Reacties:

Ria mulleners:

Ha,Jo,normaal gesproken zegt men de laatste loodjes wegen het zwaarste,maar bij jouw zal dat iets anders gaan.hopenlijk zit het weerwat mee en je kunt gaan aftellen tot dat je Cily en Tessa ziet. Ik ga nu naar Cily koffie drinken.nog veel fietsplezier van Hub en Ria.

1. Ine:
    15 mei 2013
    Hallo Jo,gelukkig heb je kunnen internetten want we zijn aardig verslaafd geraakt aan je verhalen.Braaf zijn vannacht hè met die jonge pullen op je kamer maar misschien snurken zij harder dan jij.Ik denk dat menig man een beetje jaloers op je is behalve wat het fietsen betreft.We vinden het nod steeds knap en moedig wat je doet.Menigeen had allang de trein genomen met dat pokke weer,gelukkig verlies je de moed niet(sterk karakter)Voor straks lekker slapen en als je het koud krijgt...er is warm vlees op de kamer hahaha.grts en tot mails.
  2. Miranda Kleuskens:
    15 mei 2013
    Hola Jo,
    Biénvenido á España!
    Jouw verslagen zijn inderdaad verslavend, 2 dagen geen internet, er zal toch niets gebeurd zijn. Gelukkig niet. Heb weer een boekje gekocht over de camino... een moeder en een 12 jarige dochter lopen vanaf Biarritz. Zou super zijn om ook jouw boek eens te kunnen lezen! Dit is echt de camino nu je met een aantal mensen op een kamer ligt....................en in stapelbedjes... en alle geluiden..... Knap hoe je het doet, petje af!
    Alvast fijne dagen samen met je vrouw.

Saludos Miranda
  3. Dorry Thuijls:
    Hallo Jo,
    Volgens mij moet in Bilbao een heel apart gebouw staan van de architect Frank Gehry. Heb je dat ook gezien. Het Guggenheim museum in New York is ook van hem.
  4. Mien en piet:
    Ha Jo,
    We zijn even de hort op geweest. We zijn nu weer on-line. Sjiek te lezen dat je nu je Spanje hebt bereikt, de camino oppakt en het echte pelgrimsgevoel komt vanzelf. Fijn metgezellen te ontmoeten die met hetzelfde gevoel onderweg zijn. Je verhalen worden steeds leuker. Je zult in Spanje nog wel wat "obstakels (klimmetjes) " tegenkomen, maar daar worstel je je wel doorheen! Hoe dat is heb je al een beetje ervaren. Hou je taai en verder op naar Jacob!! Groetjes
  5. Gertje en Pierre:
    16 mei 2013
    Ha Jo, nao ein ganse waek dich neet gelaeze te höbbe is t weer zo sjiek dien verhaole te laeze. 't Weurt ech ein bookwerk. Soms vraog ich mich aaf ofse gein inzinking kriegs örges, zo te laeze is det neet dien verhaole höbbe meistal eine positieve strekking. Veer vinge 't mer knap van dich detse dit alles zo vól hils. Veural es de zon dich in de sjteek leet en de raege de baas aan 't sjpele is.
    Hie is t neet väöl angers, jao 't woor erg dreug, de boere op 't landj wore al aan 't biesjpuite de vörige daag mer es 't dan begint te raegene sjeit 't neet meer oet en is 't ouch nogs ins te koud veur de tied van 't jaor. Ós panele doon 't geweldig vanaaf ze op 't daak ligke, gein zon mer haha nog geine omvormer. Dae kump es good is, morgevreug pas.
    Morge gaon ich bie Cielie ein tas koffe drinke en ef biekletse.
    Ich haop detse vandaag weer eine gowe, nuje fietsdaag höbs en veer laote weer van ós hure.
    Daag Jo-ke, zet hem op!!!
  6. Felix en Jet Rameckers:
    Hoi Jo,

Weer eens een reactie van de overburen.
    Tjonge, hoeveel geluk kun je hebben met een stel jonge meiden op de kamer. Mooi dat je Spanje hebt bereikt. Vanaf hier zal het meer bergje op en bergje afgaan. Maar gezien je conditie en doorzettingsvermogen zal dit geen onoverkomelijk probleem mogen zijn. Alleen het weer, dat kon wel wat beter. Een troost, bij ons is het ook niet veel beter.
    Ook knap dat je elke avond de discipline kan opbrengen om je verhaal te doen.
    Nu maar wachten op Bilbao, kun je alsnog moederdag vieren.
    Jo houd je taai en trapse.

Felix en Jet.