Reisdag 35: 18 mei 2013

18 mei 2013 - Bilbao, Spanje

Reisdag 35: 18 mei 2013

Tegen 05:30 werd ik wakker door het gestommel van George. Hij maakte zich reeds klaar voor de dag. Het bleek dat zij altijd om 06:00 aan de dagtrip begonnen om zeker te zijn dat ze ook een slaapplaats kregen voor de volgende overnachting. Ik heb me toch naar even omgedraaid zeker omdat het buiten nog steeds regende. Tegen half acht toch maar opgestaan. Wil en Ton waren reeds klaar maar zaten beneden aan de tafel nog te overleggen. Ook ik wist niet wat ik zou doen. Twee korte etappes naar Bibao of vandaag een lange etappe. Met Ton even de opties bekeken en toen was het wel duidelijk. Omdat morgen weer een 100% zekere regendag zou zijn werd gekozen om dan vandaag maar voor een langere periode nat te worden en morgen alles te kunnen laten drogen. Om zeker te zijn van een slaapplaats maar vanuit Markina-Xemien de gemeentelijke Alberque gereserveerd voor vannacht. Ik kan dan vervolgens zondag naar het hotel in Bilbao waar we een kamer met Cily en Tessa hebben gereserveerd. Afscheid genomen van Ton en Wil en elkaar een mooie reis toegewenst. Zij bezoeken ook vaak de wandeltochten in Zuid-Limburg dus misschien zie ik ze daar nog eens. Anders Wil misschien op de 4daagse.

De tassen maar op de fiets en het karretje nog eens extra afgedekt voor de regen. Ik was goed 4km op weg of ik zag Ton en Wil al die van het pad waren afgeweken. Het was niet te doen op de paden zeiden zij. Heel glad en het water spoelde zo onder je voeten door. Even op de kaart gekeken en zij besloten toen ook maar de verharde weg te nemen. Ik heb onderweg meerdere personen gezien die hetzelfde gedacht moeten hebben. Vanaf Markina-Xemein via Gernika-Lumo naar Bilbao. In de regen nergens aan denken en gewoon fietsen. In de regenkleding leek het wel een sauna als je bergop moest. Bergop betekende een paar pieken van meer dan 400 meter hoogte. Bij de afdaling koelde je zo snel af dat je hoopte weer bergop te mogen fietsen zodat je weer warm werd. Ook in de dorpjes die ik passeerde zag ik bij de apothekers geen hogere temperatuurs aanduiding dan 11 graden. Maar zoals reeds eerder vermeld, de kilometers die je klimt moet je ook weer dalen. Gelukkig ging dalen sneller dan stijgen. Na 58 natte kilometers aangekomen in het centrum van Bilbao. Het bleek dat ik de afslag naar de Albergue gemist had en daarom 2km moest terugfietsen. Dit was nog niet zo makkelijk want de wegen in de stad waren afgezet voor een wielerwedstrijd.

Tegen 16:00 aangekomen in de Albergue, waar ze gelukkig heerlijk warm water hadden zodat ik de kou uit de botten voelde wegstromen. In de informatie van de Albergue stond dat er ook een avondmaaltijd geserveerd werd, maar dit gold alleen voor de maanden juli en augustus. Daarom maar snel de dichtsbijzijnde supermarkt gegaan, inderdaad LIDL, en daar een kant en klaar maaltijd Lasagne gekocht. Tevens een portie gemengde sla en een yoghurtje na. Na terugkomst eerst de natte spullen bij de verwarming hangen om te drogen.

Ik blijk de kamer te delen met twee dames en een heer. Het blijft altijd een verrassing wie je nu weer tegenkomt. De twee dames moeten op hetzelfde moment als ik in Irun zijn geweest, maar ik heb ze daar niet gezien.

Aangezien ik de laatste dagen geen internet had zag ik nu pas een filmpje van Jurre op WhatsApp. Ik mis toch wel enkele ontwikkelingen op zeer korte tijd. Meteen even contact gehad om vanavond nog eens te skypen. Wat zag hij er toch uit met zijn waterpokken in het gezicht. Volgens Jeroen ging het toch al beter.

Nog even contact gezocht met het thuisfront om hun aan te raden een paraplu mee te nemen. Deze hadden ze al ingepakt, en gelukkig wordt het wel iets warmer maar de kans op regen is wel aanwezig op dinsdag.

Nu nog even alle verslagen op Blog zetten en dan het bed in

P.s. Dolf ik heb Sinterklaas gesproken en hij heeft aangegeven dat hij in december een grote auto voor Lars bij opa zal brengen.

Groeten en tot een volgend verslag

Bon Camino

Reacties:

1. Mien en piet:
    19 mei 2013
    Ja Jo. Wat een pokken weer daar. Wel slim om door te fietsen naar Bilbao, je kunt maar beter een keer goed nat worden dan twee dagen achter elkaar de "zegen" krijgen. Maar nu is het een paar dagen uitrusten. Terwijl jij vanavond zat op te warmen hebben wij samen met Cily genoten van een mooi concert van de harmonie. Morgen zul je wel meer horen. Wij wensen je veel plezier de komende dagen en laat je vooral niet uitje ritme halen! Groet
  2. Ine:
    19 mei 2013
    Ha Jo,wat hebben we weer genoten van nog wel 3 verhalen.Dat wordt afkicken voor ons als je weer thuis bent.Wat heb je toch een pech met het weer maar troost je hier is het niet veel beter,alleen hebben wij het geluk dat we niet de fiets op hoeven.Heerlijk vandaag vrouw en dochter te ontmoeten en daarna nog een dikke week en ben je weer terug.Geniet van jullie samen zijn maar dat zal zeker lukken,grts en tot mails.
  3. Herman &José:
    19 mei 2013
    Joooo opletten morgenvroeg. Niet dat jij om 8 uur je karretje pakt en op pad gaat want volgens mij heb je dit keer kamergenoten die speciaal voor jou gekomen zijn. Fijne dagen samen en met deze oppepper gaat dat laatste stuk ook nog lukken en mochten die twee nog wat te piezewieten hebben denk je maar: nú heb IK de touwtjes in handen. ps,dat bier bij jullie staat niet koud dus dat gaat niet op. Groeten
  4. Ine:
    20 mei 2013