Reisdag 39: 22 mei 2013

22 mei 2013 - Islares, Spanje

Reisdag 39: 22 mei 2013

Vannacht goed geslapen in tegenstelling tot de dagen dat ik aan het fietsen was. Pas tegen 08:00 uur wakker geworden en ook de maedjes hadden goed geslapen. Nog even getut en tegen 08:45 begonnen met inpakken voor de reis. Ik had al verschillende keren naar buiten gekeken maar in het koffertje heeft een meerdaagse kaart voor de regen gezeten. Ook vanmorgen regende het maar in zo’n mate dat je steeds moest denken: “Is de regen- windjack voldoende of zal ik ook nog de cape aandoen”. De beslissing wordt uitgesteld tot na het ontbijt en zelfs dan nog tot het werkelijke moment van vertrek. De fiets en het karretje dat op een tussenverdieping stond naar beneden gehaald en geladen. Dit betekent de tassen onder in de hal van het hotel aan de fiets maken en met het karretje de lift in naar boven om de bak erin te doen. Hoefde ik die tenminste niet te dragen.

Even na 10:00 uur afscheid genomen van Cily en Tessa en weer op pad gegaan. De eerste kilometers door Bilboa realiseer je je pas hoe gemakkelijk het is om iemand in het buitenland “even” te bezoeken. Dat was wel een bijzonder goed gevoel na elkaar 5 weken niet gezien te hebben. Het was net of je elkaar niet gemist had. Dit voelde wel goed aan.

Gisteren had ik in het toeristenbureau een jongen ontmoet die naar Pobena moest. Ik had hem gewaarschuwd dat er hier een schiereiland was dat je moest vermijden omdat je anders terug moest. Ik denk dat ik met mijn gedachten nog aan het bezoek van Cily en Tessa was, want ik nam natuurlijk de weg naar het schiereiland. Gelukkig waarschuwde me iemand na 3km anders was het nog veel erger geweest. De weg naast de rivier Nervion verliep voorspoedig tot in Portugalete. Daar kon je alleen maar de rivier over met een soort hangveer. Hier konden maximaal 4 auto’s op en dan zweefde je van de ene oever naar de andere. Dit was een heel aparte ervaring. Vanaf Portugalete fietste ik de hele tijd parallel aan de autoweg naar Santander. Soms zag ik dan een ALSA-bus en dacht dat Cily en Tessa misschien in deze bus konden zitten. Gelukkig was de regen gestopt om 12:30 en had ik de cape onder de snelbinders kunnen doen. Dit was maar goed want net voor Castro Urdales kreeg ik een klim van 1,2 km met een stijgingspercentage van gemiddeld 10% voor de kiezen . Je word dan nat van het zweet want je moet soms op de trappers staan om boven te komen. Ik mag Sanxacobeo wel zeggen dat het pittig is maar voor mij nog steeds niet onoverkomelijk. Het was een heerlijke uitdaging om eens te kijken hoe ver je kon gaan. Ik kan dan ook zeggen dat je geen kilometers maakt maar het is wel eens leuk om te doen. Hopelijk komen er niet veel meer van deze klimmetjes want dan haal ik het vliegtuig niet.

Omdat ik tot Castro Urdales meer dan 10km was afgeweken van de route twijfelde ik wat te doen. Stoppen of toch nog enkele kilometers fietsen. Ik had gezien dat tussen Carstro Urdales en Laredo nog een klim zat met een hoogte van meer dan 200 meter en deze wilde ik beslist vandaag niet meer doen. Alles afwegend had ik toen besloten door te fietsen tot Islares waar een Albergue was en een uitvluchtmogelijkheid naar een camping. In Islares trof ik twee Duitse dames die aan de Camino bezig waren maar de Albergue niets vonden en daarom maar de bus naar Loreda namen dat 70km verder lag. Zo makkelijk krijg ik de kilometers niet onder mijn wielen door.

Net voor de Albergue trof ik weer twee bekenden uit Irun die zeiden dat de Albergue vol zat, maar dat ze in de keuken nog wel enkele matrassen konden leggen. Nadat ik deze mogelijkheid bekeken had toch maar gekozen om door te fietsen naar de camping. Hier hadden ze een soort container met twee bedden waar je voor € 8,00 de nacht kon doorbrengen. Een plaatsje voor een tent kostte €12,00 dus gekozen voor de container. Ik denk dat het vannacht wel koud word en daarom maar vast de slaapzak uitgehaald.

In het restaurant nog een echtpaar getroffen dat eveneens in het onderwijs had gezeten en die vanaf december beiden gebruik hadden gemaakt van prepensioen. Daarna waren ze met een gezelschap in januari vertrokken met een camper naar Frankrijk, Spanje, Marokko, Portugal en nu in Spanje voor de terugreis naar Nederland. Over een maand hoopten ze na een reis van ruim 5 maanden weer in Nederland te zijn. Wat stellen 7 weken fietsen naar Santiago dan nog voor. Ik denk niet zij een kleinzoon hebben, maar dat heb ik hun vergeten te vragen.

In het restaurant een echte schnitzel gegeten en lig nu op bed het verslag te maken. Omdat ik toch gemiddeld ongeveer 70km moet overbruggen ga ik vandaag maar vroeg slapen zodat ik morgen om 08:00 kan vertrekken. De kilometers voor 10:00 uur tellen natuurlijk ook en morgen wacht voorlopig de laatste zwaardere klim.

Voor de personen die geïnteresseerd zijn in mijn Spaans: ik ben overgegaan naar het Papiamento wat wil zeggen met handen en voeten en gezichtsuitdrukkingen. Ik merk dat het Frans en Engels van de Spanjaarden veel beter is dan het beetje Spaans van mij. Dus de investering in Spaans had een slecht rendement.

Rond deze tijd zullen Cily en Tessa wel geland zijn en Ton zal zeker zorgen dat zij veilig thuiskomen.

Nog 650km en dan is mijn einddoel bereikt.

Tijdens het fietsen denk ik vaker aan Paul Loete en Jeu Hayen, die hun strijd tegen de ziekte ALS niet hebben gewonnen. Ik hoop dat de volgers van mijn reislog, en eventueel de door hen benaderde personen, een bijdrage willen doen voor onderzoek naar de ziekte ALS. Zie voor meer informatie mijn profiel op mijn reislogger.

Groeten en tot morgen.

Bon Camino

Reacties:

1. Ine:
    22 mei 2013
    Joke je meisjes hebben we net veilig voor de deur afgezet en de reis is omgevlogen.Natuurlijk veel over jou gepraat (dus als je. Oren getoeterd hebben) alleen positief.Voor hun was het ook fijn om een paar dagen bij jou te zijn en voor je het weet ben je weer thuis.Bij jou is het weer niks maar hier ook maar 12 graden en regelmatig een bui Alleen kruopen wij s'avonds een een lekker bedje.We zouden je wel eens in die container zien liggen,als ze je maar niet verschepen met dat ding.Hopelijk lig je er lekker in en heb je het niet te koud.Fiets ze morgen weer met niet al te veel stijgingen en voor nu lekker slapen,grts
  2. Cily:
    22 mei 2013
    Ha Jo, prima reis gehad en toen we landden stonden Ton en Ine ons al op te wachten. We hebben inderdaad vanuit de bus naar de luchthaven verschillende wandelaars op de Camino gezien en hebben nog naar je uitgekeken, maar helaas.
    Als je morgen een verslag maakt, moet je er reisdag 40 van maken, want vandaag was reisdag 39 i.p.v. 38.
    Slaap ze in je container, is weer eens wat anders dan 3 nachten in een lekker warme hotelkamer!!!
  3. Mat Knaapen:
    22 mei 2013
    Denk niet alleen aan het einddoel, maar ook aan wat je nog zal meemaken. Ik hoop dat je van cider en vis houdt. Het Spaanse woord voor vissoep is trouwens 'sopa de pescados'. ;-)
  4. Dorothea:
    Hoi Jo
    Je fietst voor een zeer goed doel! Een goede vriend van ons heeft ALS en begint achteruit te gaan, dus we krijgen nu van dicht bij mee wat dat betekent.
    Denk dat de dagen met Cily en Tessa je energie hebben gegeven voor de verdere etappe. Leuk dat je Jurre toch ziet al is het via de webcam. Vanmiddag waren Petra en Jurre even hier.Een stralend snuitje met nog veel inmiddels opgedroogde waterpokken.
    Lees iedere dag je verslagje, erg leuk om te lezen en om de foto's te zien!
    Wens je nog veel fiets plezier toe,
    Groetjes Dorothea
  5. Mien en piet:
    22 mei 2013
    Ha Jo, je hebt weer een etappe achter de rug. Fijn dat Cily en Tessa weer veilig zijn aangekomen. Voordat jij thuis bent zullen we al veel verhalen gehoord hebben. Zet hem op, op het laatste stuk Camino en zoals Sanxacobeo zegt: vergeet ook niet deze laatste kilometers te genieten van alles wat je om je heen ziet en meemaakt! Let goed op jezelf en zorg dat we straks van je verhalen kunnen genieten. Wij hopen dat jouw inspanning voor dit mooie doel iedereen, die jouw volgt, aanzet tot een mooi sponsorbedrag. Groeten
  6. Alice:
    Hallo Jo,
    Geweldig om te lezen dat je ondanks de vele regen nog steeds
    onderweg bent. Over een doorzetter gesproken....dus die laatste 650 km ga je ook halen! Nog heel veel leuke contacten en hopelijk wordt je nu bruin i.p.v.nat!!
    groetjes Alice
    p.s. maak je in juli ook elke dag een verslag??!!
  7. Margriet Hermans:
    23 mei 2013
    Ha Jo,
    We hopen dat je hebt genoten van je meiden! Ik lees dat ze weer veilig zijn geland en thuis. Ik las je verslag en zag de foto en dacht nog "zit hij nu in Berg op de camping??" Daar zijn ze niet zo geverfd maar lijken sprekend! Kop op voor de laatste kilometers. We volgen je met veel plezier. Knap dat je zo uitgebreid schrijft elke dag. Misschien kun je later een boek schrijven over je reis? Als je je verveelt een leuke bezigheid.
    Een kusje voor op je natte hoofd!! Maar troost je, ik doe morgen weer mijn winterjas aan!
  8. Frans en Marly:
    23 mei 2013
    Hoi Jo,
    Ondanks het afscheid van Cily en Tessa is het toch fijn dat je weer wat extra energie hebt kunnen tanken door het bezoek van jouw meisjes.(proficiat nog met de verjaardag van je dochter)
    Nu op pad voor het laatste traject. Hopenlijk zitten er niet al te veel van die lekkere beklimmingen in dit laatste deel; je zult langzamerhand wel een conditie hebben alla Robert Gesink!!
    Terwijl ik dit schrijf klettert de regen tegen het raam (11.20 uur en 7,5 gr.), dus je kunt het bij jou beslist niet slechter treffen dan hier.
    Nog even doorbijten - geniet van dit laatste stuk - en laat ons mee-
    genieten van je optimistische reisverslagen en leuke foto,s.
    Groetjes,
    Frans en Marly
  9. Ria Hayen:
    26 mei 2013
    Hallo Jo,
    We kennen elkaar wel niet maar vanmorgen - zondag 27 mei - heb ik je naam gehoord bij de loopplank in het Kranenbroek.
    Men zei me dat je op 22 mei de naam Van Jeu Hayen hebt genoemd.....ik ben zijn echtgenoot ofwel....weduwe.
    Ik vond het de moeite waard om je de laatste dagen heel veel succes te wensen!!
    Onze buurman - Frans Dullens - heeft een aantal jaren geleden de zware tocht naar Santiago gefietst. Jeu heeft hem toen nog uitgezwaaid, meerdere keren ge-sms en bij thuiskomst de 'eindstreep' op de weg geschildert. Geweldig om te lezen welke gedachte achter jouw tocht schuil gaat. Succes met je verdere inspanning!