Reisdag 40: 23 mei 2013

23 mei 2013 - Santa Cruz de Bezana, Spanje

Vanmorgen vroeg wakker omdat men in mijn hotel vergeten was gordijnen voor de ramen te maken. Nog even liggen soezen en om 07:30 opgestaan. Toilet gemaakt en mijn tassen en karretje opgeladen. Tegen 08:15 vertrokken maar op de camping was nog niets open zodat ik bij de eerste Bar/Tabac zaak een ontbijt moest nemen. De eerste 15km was ik geen ontbijtgelegenheid tegengekomen terwijl ik toch wel de beklimming voor de kiezen kreeg. Halverwege de beklimming passeerde ik mijn Amerikaanse kennissen uit Markina en de Engelsman George. Nog even bij gekletst en toen afscheid genomen want ik neem niet aan dat ik ze nog eens zie. Tijdens de afdaling reed ik twee vrouwen voorbij die ook in Irun hadden geslapen en die ik al diverse malen was gepasseerd. Na de afdaling in een restaurant twee Café con Leche en twee halve stokbroden met spek en ei besteld. Dit voor het gigantische bedrag van € 4,80. Ik heb nog geïnformeerd of het juist was maar dit bleek te kloppen. Toen ik zat te eten kwamen de twee dames binnen en zij zijn aangeschoven. Het bleken twee pensionada's uit Zweden te zijn. Jammer genoeg sprak er slechts één beperkt Engels, maar ik begreep dat van een van hen de man in december gestorven was en ze dit deden als een soort afsluiting.

Bij het vertrek was het droog, maar tijdens de eerste klim begon het weer te regenen. Ik had toen nog even overwogen om de cape aan te doen, maar het motortje was al zo warm dat ik het maar gelaten heb. Tot 11:00 uur heeft het afwisselend geregend en vanaf toen was het droog.

De weg naar Santander had nog een behoorlijke klim in zich maar dat was dan ook de laatste van vandaag. Toen ik in Some, plaatsje tegenover de baai van Santander, de boot zocht die me zou overzetten ben ik in contact gekomen met een Duitse vrouw uit Mönchengladbach en haar vriend uit Olpe. Zij hadden slechts twee weken en liepen daarom maar een gedeelte van de route. Toen we met de boot in Santander aankwamen hebben we elkaar een “Bien Camino” gewenst en ik moest toen beslissen hoe verder. Of in Santander een slaapplaats zoeken of nog even doorfietsen. De drukte in de straten van Santander de stad hebben me doen besluiten toch nog maar enkele kilometers door te fietsen. De promenade was een perfect fietspad want met het karretje over de straten door Santander zou best moeilijk zijn geweest. Hoe het dan morgenvroeg gegaan zou zijn als de ochtendspits in de stad gaande was wist ik niet en daarom er maar voor gekozen om nu Santander te verlaten en naar de volgende stop Bezane te gaan. In het boekje werd een privé herberg aangeprezen. Hoewel deze een kilometer van de route ligt ben ik hier aangegaan. Er was slechts een pelgrim ingeschreven. Dit was een Duitser uit het Sauerland die een gedeelte van het Jacobspad loopt en volgend jaar de rest.

De vrouw bereidde tevens het diner voor en het ontbijt voor morgen. Zij werken net , als meerder Albergues, op basis van een gift dus ik moet me nog bedenken wat ik zal betalen.

Hier heb ik nog de tijd voor tot morgen.