Reisdag 41: 24 mei 2013

24 mei 2013 - Colombres, Spanje

Reisdag 41: 24 mei 2013

De Duitser wilde om 07:00 opstaan en dan om 07:30 gaan ontbijten. Ik had het reisschema voor morgen bekeken en wilde of tot Comillas (62km) óf doorgaan tot Colombres (82km). Dit hing af van hoe het onderweg zou gaan.

Ik was al om 04:00 wakker en maar gewacht tot mijn kamergenoot wakker zou worden. We hebben toen samen ontbeten en om 08:15 op de fiets gestapt. Er stond een straf westenwindje dat ik recht van voren had. Ik heb me toen voorgenomen het niet meer over het weer te hebben. Het is blijkbaar nooit goed. Of de wind óf de regen maar beiden zijn geen goede reisgenoten.

In het reisboek stond dat er nauwelijks hoogtes te overwinnen zijn, maar ik heb vandaag toch meerdere keren hoger dan 100 meter moeten klimmen. Wat mij vandaag wel opviel was dat ik in het eerste gedeelte zeer weinig wandelaars ben tegengekomen. Omdat ik vroeg vertrokken was fietste ik al tegen 14:00 uur Comillas binnen. Daarom maar besloten door te rijden naar Colombres. Nu waren er meerdere wandelaars te zien, maar kan niet zeggen "wat een aantallen". In Colombres was een Albergue met 128 bedden verdeeld over 23 kamers. Voor deze 128 bedden hadden ze welgeteld 8 douches ter beschikking. Ik had even een gesprek met een Engelsman die zei dat er maar 38 personen waren aangemeld. Toen ik wilde gaan douchen leek het een nudistenoord. Een tiental personen stond in hun blootje te douchen of waren zich aan het afdrogen. Nu herken ik er in de toekomst niet alleen bij naam. Inclusief mezelf was het niet echt een strak getrokken velletje. Ik lig in een kamer met 7 andere personen die allemaal op bed liggen. Er zijn dus voldoende personen om even iets te vertellen, maar ja slapende gaat dat slecht. Deze zullen morgenvroeg wel weer om 06:00 iedereen wakker maken als ze willen vertrekken.

Bij binnenkomst in het dorp heb ik een leuk restaurantje gezien dat een menu aanbiedt voor € 9,00 echter pas vanaf 20:30 uur open is. Ik denk dat ik dat maar ga doen, want in Spanje ben je binnen 30 minuten klaar met eten. Tevens gezien dat ze daar WIFI hadden dus als er iets verschijnt, is het vanaf deze locatie.

Bekijk ik het reisschema dan heb ik nog 486km te gaan volgens het boekje. Verdeel ik dit over 9 reisdagen dan moet het mogelijk zijn 2 juni in Santiago aan te komen. Ik hoop alleen dat het aantal heuveltjes niet zal toenemen. Als ik kan kiezen dan liever twee hoge dan 10 kleinere stijgingen. Sanxacobeo weet denk ik meer over deze oneffenheden in de weg naar Santiago. Het probleem is dat ik de heuvels niet kan verplaatsen en ze toch moet fietsen.

Ik zit nu in het restaurant en er is een Japanner bij me komen zitten die zag dat ik aan het verslag werkte. Ook hier met Papiamento duidelijk gemaakt dat hier WIFI was. Hij heeft toen meteen zijn IPAD genomen en contact gezocht met Japan. Dit is makkelijker dan communiceren met mij.

De kelner komt zeggen dat we nu al kunnen eten en daarom iedereen gegroet.

Bon Camino

Reacties:

1. Mat Knaapen:
    24 mei 2013
    Ja, het stikt van de heuveltjes op de Norte. En daar komt ook geen eind aan. Het blijft op-en-af tot zo ongeveer de eindstreep. Echt werk voor de echte bikkels. Vergeleken met de Norte is de Frances een vlakke rit met twee colletjes. Geniet toch, want de omgeving is veel mooier. En lekker vis eten!
  2. Ine:
    25 mei 2013
    Je krijgt het niet cadeau hè,maar het einde is in zicht en je doet het ook voor het goede doel,geniet van de omgeving ,de mensen om je heen en denk maar niet aan die heuveltjes,grts
  3. Miranda Kleuskens:
    26 mei 2013
    Hola Jo,
    Ik ga zo op in je reisverslagen dat ik de uiteindelijke doelstelling waarom je naar Santiago fiets totaal ben vergeten. Heb net gelijk actie ondernomen en Stichting ALS gesteund. Nu jij nog....maar dat komt wel goed.....succes met de heuveltjes....en geniet.
    Saludos Miranda