Reisdag 43: 26 mei 2013

26 mei 2013 - Gijón, Spanje

Reisdag 43: 26 mei 2013.

Vannacht doorgeslapen tot even na 05:00 uur. Tegen 05:30 beginnen de dikke en de dunne zich aan te kleden. Ik had hun nog gezegd dat ze voor mij rustig het licht aan mochten doen maar dat hadden ze blijkbaar niet begrepen. Als schimmen in het duister hebben ze zich zonder ook maar een woord tegen elkaar te zeggen aangekleed. Al met al was het al na zessen toen zij naar beneden gingen voor het ontbijt waar ze pas na 07:00 uur van terugkwamen. Nadat zij hun slaapplaatsen hadden opgeruimd vertrokken ze om 07:30 uur. Als zij net zo snel wandelen als het ochtendritueel, dan begrijp ik dat zij niet meer dan 20km per dag kunnen lopen. Ik had eens naar buiten gekeken en gezien dat er een flauw zonnetje scheen, het leek mij wel een vriendelijk weertje

Toen zij vertrokken waren heb ik mijn toilet gemaakt, diep in de tassen naar de korte broek en het shirt met korte mouwen gezocht, vervolgens alles ingepakt en gaan ontbijten. Aansluitend de fiets uit de garage gehaald en voor de Albergue de tassen op de fiets gedaan en het karretje bevestigd. Boven stonden de kinderen aan het raam te kijken en hebben zij mij om 08:30 uitgezwaaid.

Na 20km een stop gemaakt in het plaatsje Villaviciosa waar twee jongens uit Polen bij me kwamen zitten. Zij waren gistermiddag al om 14:30 in La Isla bij de Albergue aangekomen maar toen was het reeds volledig bezet. Om niet nog eens 1,5 km terug te moeten lopen naar de Albergue waar ik geslapen heb, waren ze nog 8km doorgelopen naar het volgende dorp waar ze een hotel genomen hadden. Direct na het dorp de tweede leuke klim naar een hoogte van 241 meter. Ik begin er plezier in te krijgen en het is tevens een goede oefening voor de klimmetjes de laatste 150km voor Santiago.

Vandaag heb ik niet getracht de route te volgen, maar ben over de provinciale weg N-632 naar Gijon gegaan. Zoals diverse malen in het boekje van Joos was aangegeven zijn deze wegen heel rustig sinds er parallel hieraan een tolvrije autoweg is aangelegd.

Rustig aan fietsend was ik om 14:00 in Gijon via het toeristenbureau op een kamer in een gebouw voor buitenlandse studenten beland. Ik heb nog niemand gezien, maar ze beschikken hier wel over internet. Niet draadloos maar met een vaste kabelverbinding.

Voor vanavond om 19:00 had ik met Jeroen een afspraak gemaakt om te skypen. Dus daarom maar eerst de stad in gelopen om deze te bekijken. Ik had reeds gezien dat er een drukke promenade was met diverse zit gelegenheden toen ik de stad kwam binnenrijden. Echter nu is niemand te zien en regent het dat het ze…… Ik denk dat jullie dit zelf wel kunnen invullen. In de stad was een leuk restaurantje met een menu del dia en ik hoopte dat het droog zou worden. Valse hoop is ook hoop dus daarom na het eten maar terug maar mijn slaapplaats en een dutje doen.

Om 19:00 met Jeroen proberen te skypen maar de verbinding was zo slecht dat ik maar even met hem gebeld heb. Daarna met Cily gebeld en alles een beetje bij gekletst. Op dit moment vind ik dat het fietsen prima gaat, echter op het moment dat je iets wil bezichtigen werkt het weer niet echt mee. Dat begin ik een beetje moe te worden. Het fietsen is prachtig en ook de natuur onderweg, maar ik wil ook de steden wel eens bekijken.

Aangezien ik de laatste dagen geen, of een zeer slechte, internetverbinding heb gehad ga ik nu eens alles bijwerken en dan maar onder de wol. De temperatuur is hier nu 14 graden dus ik heb de verwarming aangezet.

Net voor ik af wilde sluiten zag ik de reactie van Ria Hayen. Ria ik ben reeds vanaf 1988 lid van het Kranenbroek maar de laatste jaren zeer passief. Ik ken Jeu vanuit zijn werkkring vanuit het onderwijs, en als lid van de het Kranenbroek. Mede door Paul en door hem heb ik het initiatief genomen om voor deze tocht een bijdrage te vragen voor het onderzoek naar ALS. Ik denk dat als ik in Nederland terug ben ik eens contact met je opneem als je daar interesse voor hebt. Binnen de vereniging Kranenbroek kunnen genoeg personen je aan mijn adres helpen.

Tot de volgende keer

Bon Camino

Reacties:

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mien en piet:
    26 mei 2013
    Hoi Jo, wat een heerlijke sappige verhalen. We genieten steeds weer en proberen ons een beetje een voorstelling te maken van je belevenissen, vooral van die rituele van de " dikke en de dunne". Vandaag was hier de Bokkenrijders tocht. We zullen het niet meer over het weer hebben, maar het was hier ook naatje pet. Ik trof een Belg, die wist te vertellen dat het na volgende week warm wordt. Dat zou de burger moed moeten geven, maar.... het was wel een Belg!!!! Zo te zien schiet je lekker op, die laatste kilometers zijn ondanks de klimmetjes die je nog voor de boeg hebt een peuleschilletje. Je bent nu inmiddels in topconditie. Op naar morgen, maar eerst slaap ze.
  2. Herman &José:
    26 mei 2013
    Nou nou wat een sensatie alom. Of het nu over slapies gaat , hotels, eten , of "herrie in de keuken" er is ieder uur wel nieuws of ander oponthoud of "maak mee nu het nog kan". Dat het weer je de str.. uithangt kan ik me voorstellen. Zoals je weet is het hier ook helemaal niks en wordt men al neutelijk als men opstaat. Je maakt wel kennis met veel nationaliteiten en talen als je die met kerst allemaal een kaartje moet sturen kun je over 2 maanden al beginnen te schrijven. Met de verjaardag van Tessa heb ik het oude bier opgeruimd ( stond nu koud ) zodat voor jou bij terugkomst vers aanbod is wat je dan zeker verdient hebt. Succes met de laatste etappes en zat of zondag zal het er voorgoed op zitten en is je missie voltooid. Nog effe volhouwte. Gr
  3. Peter:
    26 mei 2013
    Hi Jo We genieten van je verhalen en raken een beetje in paniek als er bij het slapen gaan geen JO reisdag ... is. Al twee dagen geen post...zou JO ....? Leuk die verhalen..blijf maar schrijven als je terug bent...hahahah.. Vandaag maar een Belgische kroeg opgezocht en twee bruine jongens ter ere van jou gedronken..goed spul je went er aan. Waar we en jij ook minder aan wennen is het veel te koude en natte weer... maar goed geen weer is ook weer.... we volgen je ook de laatste etappes ..wat is Santiago toch wiet weg zek..... de ben zull wel kaal zeen he? gr P en D
  4. Ton van Wegberg:
    26 mei 2013
    Hoi Jo, eindelijk weer een reactie van mij. Ik was even het spoor kwijt, doordat ik eerst een weekje was weg geweest en daarna enkele dagen je blog vergeten. Dan ben je zo een heel aantal dagen achter en dat dan weer bij lezen dat kost tijd.
    Wel had ik intussen Cily al gesproken dus geinformeerd, althans in grote lijnen, was ik wel. Maar de details moet je bij jou lezen. Nooit geweten dat jij zo'n verhalenschrijver was. Is het omdat het weer ook verschrikkelijk tegen zit en je 's avonds er genoeg tijd aan kunt besteden? Of had je dit ook gedaan bij prachtig weer, waarbij je elke avond lekker buiten op een bankje kon zitten, zonder dat je natte spullen zou moeten drogen.
    Hoe dan ook, je verhalen houden me goed op de hoogte. Je belevenissen, maar ook de streek waar je doorheen fietst. En de foto's worden mooier en mooier, vind ik.
    Veel plezier gewenst aan je tocht nog tijdens deze komende laatste week!
  5. Mart en José:
    27 mei 2013
    Hoi Jo,
    Wij lezen nog elke dag je verhalen en bekijken de mooie foto's. Dit
    doen we steeds weer met veel plezier. Gelukkig heb je, denken we,
    wat vitamientjes opgedaan door het bezoek van het thuisfront en
    kun je er weer vol tegen aan voor de laatste kilometers. We wensen je dan ook een voorspoedige voortzetting, hopelijk wat beter weer en nog veel fietsplezier onderweg naar je einddoel.
    Groetjes Mart en José
  6. Ria mulleners:
    27 mei 2013
    Hallo Jo,je laatste week heb je nu voor de wielen,de volgende week zullen we je verhalen missen.misschien moet je maar een boekje uitbrengen met je foto,s erbij.nog heel veel fietsplezier.gr Hub en Ria.