Reisdag 5: 18 april 2013

18 april 2013 - Sangatte, Frankrijk

Ik was om 22:00 gaan slapen en werd om ongeveer 23:00 wakker omdat het tentzeil wapperde. De wind was behoorlijk toegenomen en bleef de hele nacht doorgaan. Geen oog meer dichtgedaan.

Om 07:30 opgestaan, een paar sultana’s gegeten en toen de tent maar inpakken. Makkelijker gezegd dan gedaan want de wind liet het niet toe dat je ook maar iets fatsoenlijk kon opvouwen. Eindelijk alles op de fiets en rond 09:00 vertrokken naar Calais. Ruim een uur gedaan over 8km en aangekomen bij een bakker wilde ik mijn fietshelm afzetten. De bril kwam mee en viel op de grond. De gevolgen waren dat er een glas uit de bril was. Gelukkig lag op de andere hoek een optiekzaak met een zeer vriendelijke vrouwelijke opticiën. Moest een half uurtje wachten en daar gebruik van gemaakt om te ontbijten bij de bakker. Hier even door de krant gekeken en bij de weersvoorstelling stonden de volgende 4-daagse voorspellingen:

Donderdag: Grande Vent, 68km/h zuidwest (voor mij recht van voren)

Vrijdag: Vent leger, 23km/h noordwest (voor mij recht van achteren)

Zaterdag: Vent leger, 28km/h noordwest (voor mij recht van achteren)

Zondag: Vent leger, 19km/h zuidzuidwest (voor mij schuin van voren)

Toen ik de bril ging ophalen had de opticien de bril ook maar even rechtgezet en gaf me tevens het advies nieuwe glazen te kopen als ik weer terug was in Nederland omdat er beschadigingen op de glazen zaten. Maar niet gezegd dat deze er al langer op zaten.

Mijn weg vervolgd en ik weet nu wat 68km/h tegenwind is. Zelfs een stukje moeten lopen omdat fietsen niet meer ging. In Sangatte aangekomen heb ik na ongeveer 5 uur fietsen (totaal 25km) maar besloten hier een overnachting te zoeken omdat het volgende plaatsje nog 20 km verderop lag. Vandaag zou dit nog zeker 3 uur zwoegen betekenen en morgen met de rugwind een klein uurtje zonder inspanning. Daarom maar een kamer genomen en even een uurtje liggen pitten. Vanaf de kamer kijk ik uit op zee waar de golven schuimkoppen hebben. Toch zijn er nog een aantal surfers te zien. Even de benen genomen om naar het strand te lopen maar daar ben ik zo van terug. Je wordt er als het ware gezandstraald. Voor de rest is er hier in het dorp niet veel te beleven. Wel een restaurant waar ik straks kan gaan eten. Mooi de kans om het reisverslag te maken en foto’s te plaatsen op het blog. Groetjes

Reacties:

1. Peter:
    18 april 2013
    Jo je maakt vanalles mee en neemt (toto nu toe hahahah) steeds de juiste beslissingen. Go for it ........... net terug van een mooie afscheidsdienst van Pa.. gr Peter
  2. Dorry Thuijls:
    Hallo Jo,

Je kunt je verhaal dadelijk in boekvorm uitgeven. Het is heel leuk te lezen wat je allemaal meemaakt. (Jij liever dan ik). Ik fiets niet graag wind in. Nog veel fiets plezier met de wind in de rug.
  3. Mia van Ome Sef:
    18 april 2013
    Leuk om je verhaal te lezen!
  4. Frans en Marly:
    Hoi Jo,
    Na 5 reisdagen doe je het volgens ons nog steeds goed. Als je tot Bordeaux zo traint gaat dat laatste stukje als vanzelf. Dat het in een wapperend tentje slecht slapen is, had je kunnen weten!! Maar ja...aan een tentzeil vastzetten heb je altijd al een broertje dood gehad, dat zijn wij nog niet vergeten (en ik maar haringen in slaan).
    Doe je best, geniet en laat je niet gek maken van een dagje wind.
    Groetjes,
    Frans, Marly, Katja en Tim en aanhang.
  5. Benoît:
    hallo Jo,
    ig weit waat et is. Gistere aug mit miene zoon der op oet gegange mit de fiets. Hae wool mig mit höbbe. Ig höb et geweite! Kapot woor ig!
    Dien verhaol volg ig eederen daag mit pezeer en et gûf mig zin om dèt aug te doon. Vergaet neet regelmatig en belsj beerkre te drènke. Succes!
  6. Anne-Lies en Thieu:
    Hallo JO,

Even een reactie uit Wessem
    Gistermorgen stond ik op en ook hier stond een fikse sterke zuid/westen wind.
    Jouw in mijn gedachte heb ik de fiets gepakt ( je weet wel: een E-bike) en richting kinrooi, maaseik, dilsen /stokkem, deels over het pad van fietsparadijs limburg 30 km, wind tegen getrapt.
    Het was zeer pittig en realiseer mij dat bijna 70 km, zonder ondersteuning, zwaar "klote"moeten zijn.
    Hopenlijk heb je vandaag meer geluk. Hier is het in ieder geval windstil. Succes .
    groeten. Thieu
  7. Miranda Kleuskens:
    Hola Jo,
    Cómo estás? También estudió Español en la escuela. Geweldig om je reisverslagen elke dag te lezen. Ik weet niets van lange afstanden fietsen, maar ik moet zeggen je doet het muy bién.

Saludos Miranda
  8. Herman &José:
    19 april 2013
    Hier is het weekend begonnen. Waar jij zit ook? of heb je een 7 daagse WERKWEEK? Ik had je mail ook aan Henk gestuurd maar zijn pc crashte kort daarna. Vond het wel leuk en staat bij hem ook nog steeds op het verlanglijstje. Misschien ga je ooit eens met hem mee want jij weet straks de weg, kroegjes,campings,opticiëns,bakkers,slagers,hotels,kloosters enz op je duimpje. Groetjes en blijf trappen
  9. Lian:
    22 april 2013
    Hallo Jo,

Leuk om je verhalen te lezen en met de foto's erbij zie ik het zo voor me, hoe jij moet zwoegen daar. Succes.