Reisdag 6: 19 april 2013

19 april 2013 - Étaples, Frankrijk

Na het eten gisteravond met de cursus Spaans door gegaan. Werd na een uurtje wakker en heb toen maar mijn tanden gepoetst en ben gaan slapen. Had geen wekker gezet omdat ik toch steeds vroeg wakker was maar nu schrok ik pas om acht uur wakker. Na het ontbijt fiets gepakt en om 09:30 vertrokken. De wind was iets gedraaid en in sterkte afgenomen. Het landschap hier is glooiend, soms iets meer dan dat en kon ik beginnen aan een klim van 5 km. Ben benieuwd wat Garmin zegt over de stijgingskilometers vandaag. In de krant en op de site van accuweather.com had ik gezien dat het niet warmer zou worden dan 12 graden, maar de gevoelstemperatuur ongeveer 6 graden zou zijn. Dit was merkbaar als je na een klimmetje een afdaling begon. Het was dan ijskoud.

Het bagagewagentje trekt veel bekijks en tijdens een beklimming kwam ik een huis voorbij waar twee dames stonden te vertellen. Net toen ik passeerde hoorde ik er een zeggen “Quel courage”, en dit gaf me een steuntje in de rug om door te gaan. De streek tussen Calais en Boulogne is trouwens prachtig.

Mijn planning was om in Boulogne-sur-Mer te overnachten, maar toen ik na 40km bij het Hostel aankwam viel het tegen. Daarom maar doorgefietst naar Etaples een vissersplaatsje aan zee. Tot nog toe kunnen me de plaatsen aan zee, met uitzondering van Gravelines en de boulevard van Duinkerken, niet boeien. In alle plaatsjes langs de kust hadden ze de film “Bienvenue chez les Ch’tis “ kunnen opnemen. Er vielen een paar druppels regen toen ik Etaples aankwam en ben toen maar naar het “Bureau de Tourisme” gegaan om een goedkope slaapplaats te zoeken. Een kamer gevonden voor € 32,- met ontbijt. Niet super groot maar voor een pelgrim niet slecht. Even een tukkie gedaan en toen een restaurantje gezocht. Mosselen met frites voor € 8,50 is niet slecht. De donkere jongen erbij was heerlijk.

De weersvoorspellingen voor de komende dagen vallen niet tegen. Geen tegenwind, temperatuur tussen 12 en 15 graden, en vanaf dinsdag zou deze stijgen naar 18 graden.

Nog even kijken of ik kan skypen met het thuisfront en anders dadelijk onder zeil.

Groetjes

Reacties:

Margriet Hermans:

Hei Jo,

Wat een gezellig dorp, alleen het zonnetje ontbreekt. We vinden het gezellig je te volgen. Hoe voelt het zo in je uppie?? behalve dan de Skype en je apparaten om te seinen?? Doe je best en we lezen weer

Ine:

HalloJo,alweer bijna een week weg en eindelijk ziet het weer er voor jou en ons wat beter uit .Wel s'morgens nog erg fris maar in elk geval niet meer die harde wind alhoewel het aan de kust natuurlijk wel waait.Zo te lezen zie je veel onderweg en hebt af en toe s'avonds nog even zin om een ommetje te maken.Geniet er ook weer vandag van en kijken weer uit naar je volgend verhaal.Grts van ons en de panelen doen het goed.

1. Paul en Peggy:
    20 april 2013
    Hoi Jo,
    Leuk om je reisverhalen te lezen. Ik moet er niet aan denken zo'n stuk te fietsen, en zeker niet met zoveel wind...... Petje af!!!
    Fiets ze nog, we blijven je volgen.
    groetjes van de buren