Reisdag 9: 22 april 2013

22 april 2013 - Honfleur, Frankrijk

Het ritme zit er weer in. Vroeg wakker en buiten is het nog donker. Als ik het raam open doe merk ik dat het ijskoud is buiten en zwaar bewolkt. Mijn voornemen om vandaag de korte fietsbroek aan te doen maar laten varen. Lange broek aan en tassen pakken. Kan pas om 08:00 uur ontbijten maar als ik beneden kom moeten ze het nog klaar maken. Dan maar alvast de fiets uit het magazijn halen en de tassen bevestigen. Mijn doel vandaag is de “Pont de Normandië” te passeren en dan nog een 20km door te fietsen en daar een camping te nemen.

Om 09:00 klaar met ontbijten alles en kan ik vertrekken. Op advies van de “patron” de weg genomen vanaf het hotel de berg op. Zou dan na een korte afdaling weer op de weg komen en dus een stuk afsnijden.

De klim viel best mee maar de korte afdaling niet. Er zaten veel gaten in de weg en plotseling begon het fietskarretje te zwaaien. Ik kon met moeite de fiets op de weg houden en opeens schoot het karretje los van de fiets, ging over de kop en ik kwam door de onbalans in de greppel terecht. Gelukkig was er geen verkeer. Toen ik de schade opnam zag ik dat de trekstang speling had aan het karretje. Vermoedelijk is het gewicht op de trekstang gekomen en daar konden de twee slotbouten niet echt tegen. Tevens een wiel scheef in het karretje. Wat nu en dat al na 5km. Het gereedschap maar voor de dag gehaald, slotbouten opnieuw aangedraaid maar ik vertrouwde het niet echt. Het leek net of ze geforceerd waren en was bang dat ze zouden breken als ik ze te strak zou aandraaien. Tie wraps doen wonderen en ik had het gevoel dat ze het wel zouden houden.

Toch maar door naar Etretat, nog 14km, in de hoop dat ik onderweg een Bricomat (Franse Gamma) tegen zou komen om nieuwe slotbouten te kopen. Door het wiel bleef het karretje slingeren. Voorzichtig aan naar Etretat toe. Bij een bar aan het strand gevraagd of er Bricomat in de buurt was. Biensure, à Le Havre een afstand van nog 26km. Het moet dan maar.

Ik stond nog op de boulevard toen ik werd aangesproken door een echtpaar in het Engels. Of ik naar Spanje ging. Het waren echter Spanjaarden die aan de grens met Frankrijk woonden en daar de pelgrims langs hun huis zagen komen. Ze hadden het vlaggetje aan het wagentje herkend.

Toen ik vervolgens wandelend met hebben en houden een bankje passeerde hoorde ik een van hen iets zeggen over Hollandais. Toen ik hem vroeg waarom hij dacht dat ik Nederlander was zei hij dat alleen Nederlanders met zwaar bepakte fietsen in Etretat kwamen. Ik ben vergeten te vragen of hij nog wel werkte als hij tijd had om dit soort dingen te volgen. Zo dat wist ik dus ook weer!

Toch maar vertrokken uit Etretat en langzaam richting Le Havre. En inderdaad bij het bordje Le Havre ligt een Intermarché. In deze reuze supermarkt hadden ze inderdaad slotbouten. Zo te zien geen goede kwaliteit maar betere dan nu op het karretje zaten. Tie wraps maar laten zitten. Bij het bijgelegen tankstation een grote sleutel geleend en hiermee de steun voor de ophanging van het wieltje rechtgebogen. Moet ik op vakantie nog werken ook!

Een kort testritje gemaakt en alles liep weer perfect. T.o.v. het vertrek van vanmorgen was ik 40km verder en 5 uur later.

Via de buitenwijken van Le Havre naar de haven gereden. De zon was doorgebroken en aan het strand was het gezellig druk. Achter een windscherm heerlijk in het zonnetje een portie mosselen weggewerkt. De Leffe maar achterwege gelaten en een glaasje water erbij gedronken.

Tot aan de “Pont de Normandie” was nog bijna 20km. Besloten toch maar door te rijden en te zien hoever ik zou komen. Uiteindelijk doemde de brug voor me op. Geen prettig vooruitzicht omdat de weg vrij steil naar boven liep. Gelukkig viel het mee. 800 meter vrij steil naar boven is beslist niet zwaarder dan 3km minder steil naar boven. Op het hoogste punt nog een foto gemaakt en toen verder richting Honfleur. Het was ondertussen al 18:00 geworden.

Besloten niet door te rijden maar een overnachting te zoeken. Bij navraag bij het Office du Tourisme zei men mij dat er in Honfleur bijna geen plaats was. Het was morgen een plaatselijke feestdag (zeker zoiets als Sint Joep in Sittard). Er was nog een B&B vrij voor € 95,- . Hiervoor maar bedankt en ik wilde doorgaan naar een volgend plaatsje. Kom ik aan de haven, midden in het centrum van Honfleur, langs een IBIS budget hotel waar men reclame maakte voor een overnachting met ontbijt voor € 42,-. Plaats genoeg en de fiets kon in het naastgelegen Mercure hotel in de parkeergarage.

Snel gedoucht en de schade, blauwe plek en een kleine schaafwond, opgenomen. In het totaal viel het dus nog wel mee. Snel naar de LIDL voor sultana´s en van daaruit maar direct een salade en sandwich meegenomen als avondeten. Smaakte goed.

Nog even Honfleur bekeken en dit is evenals Etretat een aanrader als je toch over de brug moet.

Verslag gemaakt, foto’s gezocht en dadelijk maar slapen. Wil morgenvroeg echt eens iets eerder vertrekken.                                                 Groetjes

Reacties:

1. Ine:
    22 april 2013
    Hé Jo wel een beetje voorzichtig aan hè, maar goed dat je een helm op hebt want er mag niks aan het kopje komen.Gelukkig heb je het karretje weer zelf kunnen repareren,zo zie je maar weer hoe snel er iets kan gebeuren.Het weer is gelukkig vriendelijker iets wat je goed kunt gebruiken.Slaap lekker dadelijk en morgen gezond weer op,grts van ons
  2. Gertje en Pierre:
    22 april 2013
    Good bezig Jo, wat eine mood, courage inderdaad.
    Dónderdig kómme ós panele, haha. Gelökkig det t waerke vreunjtelek is. Zet hem op Jo!
  3. Sjra en Marij:
    22 april 2013
    Jo het gaat zo te lezen goed met je, je hebt gelijk Honfleur is
    een mooie plaats wij hebben hier ook een paar nachten geslapen
    maar dat is weer een tijdje geleden.
    Toen was de brug nog niet klaar ze waren er wel mee bezig.
    Het weer word een stuk beter, dus vanaf nu zonder pech naar het zuiden, groetjes
  4. Sjra en Marij:
    22 april 2013
    Nog vergeten het hotel waar wij geslapen hebben was aan de binnenhaven en staat volgens mij op een foto
  5. Cily:
    22 april 2013
    Hee brokkenpiloot, weet je zeker dat je alleen maar een paar schrammen hebt opgelopen? Zo'n ongelukje moet niet te vaak gebeuren want je moet nog ver, nietwaar? Wel zielig dat je die mosselen met een glaasje water hebt moeten verorberen inplaats van een lekker biertje, maar morgen weer met frisse moed
    op weg! Slaap ze...
  6. Jan van Thuijl:
    22 april 2013
    Jo, gelukkig geen ernstig ongeval en is maar goed dat je een technische opleiding heb gehad.
    Doorzettingsvermogen onder alle omstandigheden zijn je niet vreemd.
    Het wordt warmer en misschien wel geschikt voor de korte boks.
  7. Mien en piet:
    23 april 2013
    Dat hadden we niet afgesproken, onderweg al te gaan liggen.
    Ik had dus toch mee moeten gaan om op je te passen!!
    Nu zonder brokken verder en hou dat karretje van je in ere.
    Voor morgen, FIETS ZE....
  8. Dorry Thuijls:
    23 april 2013
    Gelukkig heb je er niet veel aan over gehouden. Misschien morgen toch nog een beetje spierpijn van het stuiteren. Ik hoop dat het materiaal het verder goed houdt. Dat geldt zeer zeker voor je lijflijk materiaal.
  9. Anja Lienaerts en José van Mölken:
    Hoi Jo,
    Ontzettend leuk om je verslag te lezen. Pas goed op jezelf. Als je de rugzak van Leeuwenborgh had meegenomen, dan had je daar misschien bouten in gevonden. Heb je trouwens het wc-papier meegenomen? Want als je daar om verlegen zit, dat is erger dan geen bouten te hebben.

Groeten van Anja en José
  10. José Verheijen:
    23 april 2013
    't begintj noe ech urges op te lieke. Es ze dichzelf taege zóls kómme, doog den de groete van mich, en fiets den mer gewuuen wuujer. Maak gein stökke, en blief op de bein. Gelökkig bös doe van véöl merte thoes. ich wèns dich sjoan fietswaer.
  11. Marijke en Vic:
    Hoi Jo,
    Leuk om je zo te volgen. Wij hebben ook goede herinneringen aan Honfleur.
    Houd het verder wel recht. Niet al té veel donkere jongens, maar misschien heb je die inmiddels wel ingeruild voor dat andere kostelijke rode vocht...
  12. Miranda Kleuskens:
    Hoi Jo,
    Wat een verhaal, zo zie je maar weer, een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik zou van alles meenemen op een fietstocht maar... tie wraps! Gelukkig ze zijn nu goed van pas gekomen.
    Succes met fietsen en met het karretje.
    Gr.Miranda
  13. Felix en Jet Rameckers:
    24 april 2013
    Hey Jo,
    Van dat vallen moet je maar geen gewoonte maken, daar heb je niets aan. Of heb je de tekst van Ramses Shaffy in je hoofd van "we zullen doorgaan". Houd je verder op de been en laat je af en toe de alcoholische versnaperingen goed smaken.
    Trap ze en houd het materiaal in de gaten.
    Felix en Mariette